لینک های دسترسی

Breaking News

راه اندازی برنامۀ جدید برای کاهش خشونت خانوادگی


رئیس جمهور حامد کرزی به تازگی از ملاها خواسته در محو خشونت علیه زنان کمک کنند
رئیس جمهور حامد کرزی به تازگی از ملاها خواسته در محو خشونت علیه زنان کمک کنند
یک برنامۀ دو ساله به منظور مبارزه با خشونت علیه زنان و خانواده از سوی چندین نهاد داخلی و خارجی در افغانستان راه اندازی شد.

دادخواهی و آگاهی دهی در مورد انواع خشونت ها علیه زنان در افغانستان از اهداف این پروزه گفته می شود که امروز در یک نشست در کابل معرفی گردید.

"به خشونت خانوادگی نه بگوید" عنوان محفلی بود که به سلسله بحث ها و تلاش ها برای مبارزه با خشونت علیه زنان در کابل دایر شد.

شماری از فعالین نهاد های مدنی و اجتماعی، محصلین، جوانان، برخی اعضای شورای ملی به منظور گفتگو در رابطه به انواع خشونت علیه زنان و جستجوی راه های بهتر مبارزه با این پدیده در این نشست گردهم آمدند.

برگزار کنندگان این نشست گفتند، این محفل آغاز یک پروژه دو ساله است که توسط سه نهاد بین المللی (آکسفام، جندر کانسرن، کورداید) و شش مؤسسه همکار این نهاد ها طی دو سال آینده در ۳۴ ولایت افغانستان تطبیق خواهد شد.

زهرا سپهر، رئیس مؤسسه انکشاف حمایت از زنان و کودکان افغان و فعال جامعه مدنی در مورد این پروژه به رادیو آشنا گفت "امروز این گام آغازین است، این نهاد ها در تمام ولایات نمایندگی دارند و میخواهند که یک پلان طرح ریزی شده دو ساله را برای مبارزه با خشونت به پیش ببرند.

دخیل ساختن همه

به گفتۀ خانم سپهر در این برنامه جوانان سهم می گیرند، دختران و پسرانی که در مکاتب اند و زمینه برای همه ایجاد می شود تا "در مورد مشکل خشونت راه حل پیشنهاد کنند و خود شان هم عملاً اقدام کنند."

از طریق این پروژه شیوه های مختلف بخاطر مبارزه با خشونت علیه زنان بکار برده می شود که راه اندازی نشست ها و گفتمان، فراهم کردن زمینه گفتگو بین جوانان از طریق رسانه های اجتماعی – مانند فیسبوک و موبایل – در آن شامل است.

این تلاش ها در حالی برای مبارزه با خشونت ها علیه زنان صورت می گیرد که به اساس گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، در سال جاری میزان خشونت علیه زنان تا ۲۸ در صد افزایش یافته است.

ادامه جنگ و نا امنی، عدم پی گیری و محاکمه عاملین خشونت ها، ریشه گرفتن فرهنگ معافیت، فقر و مشکلات اقتصادی، عدم مجودیت اراده سیاسی برای محو انواع خشونت، از عوامل افزایش رقم خشونت ها در برابر زنان طی ۱۲ سال گذشته گفته شده است.

زنان در قضأ و محاکم

فرخنده زهرا نادری یک عضو پارلمان عدم پیگیری و محاکمه عاملین قضایای خشونت ها را نگران کننده خواند و افزود که شکایت کرد که در ۱۲ سال گذشته حتا یک زن در محکمۀ عالی افغانستان گماشته نشده است.

این قانونگذار افغان در نشست امروزی در کابل گفت "وقتی ما از دموکراسی صحبت می کنیم و معتقد استیم که یک کشور اسلامی استیم، اما برای ما مردها همه چیز را تعریف میکنند، مبارزه در این مقطع زمان، صدا بلند کردن است، مبارزه، نه گفتن به آنچه که معتقد استیم و صدا بلند کردن تا زمانی که به اهداف خود برسیم."

قتل های ناموسی، خود کشی و خود سوزی، قطع اعضای بدن، ازدواج های اجباری و زیر سن، محروم کردن از حق کار و تحصیل، بد و بدل دادن دختران ا زجمله خشونت های است که در سراسر افغانستان وجود داشته و شماری زیادی از زنان در نقاط مختلف این کشور را متضرر کرده است.

بریده شدن گوش، بینی و لب ستاره، زن جوانی در ولایت هرات، نمونه از این خشونت ها است که در این اواخر واکنش تند نهاد های مدنی و مدافع حقوق زنان را در پی داشت.
XS
SM
MD
LG