لینک های دسترسی

Breaking News

حمله انتحاری در کابل ۱۲ کشته برجا گذاشت


وزارت صحت عامه افغانستان می گوید حالت تعدادی از زخمی های رویداد امروز وخیم است.
وزارت صحت عامه افغانستان می گوید حالت تعدادی از زخمی های رویداد امروز وخیم است.

یوناما یا دفتر معاونت ملل متحد در امور افغانستان حملۀ انتحاری عصر روز شنبه در منطقۀ مکروریان چهارم شهر کابل را تقبیح کرده یکبار دیگر خواهان توقف فوری همچو حملات بدون تبعیض در ساحات مزدحم غیرنظامی شد.

پیش از آن ارگ ریاست جمهوری نیز آن حمله را که به شمول یک تبعه خارجی ۱۲ کشته و ۶۶ مجروح برجا گذاشت، باشدیدترین الفاظ محکوم کرد.

رئیس جمهور غنی ضمن ابراز تاثر عمیق در مورد این رویداد گفت "هدف تروریستان دشمنی آشکار و ریختن خون مردم بی گناه افغانستان است."

حملۀ عصر شنبه، به گفتۀ عبدالرحمن رحیمی، قوماندان امنیۀ کابل، یک کاروان نیرو های ائتلاف را هدف قرار داد.

آقای رحیمی گفت که در جمع کشته شدگان سه قراردادی ملکی ناتو نیز شامل می باشد.

طالبان با نشر اعلامیۀ اذعان داشته اند که در این حمله دست نداشته و وقوع آن حمله آگاهی نداشته اند.

اما کارشناسان امور امنیتی می گویند که در گذشته نیز گروه طالبان مسوولیت همچو حملات مرگبار را که در آن تلفات غیرنظامی وجود داشته، به عهده نگرفته است.

داکتر وحید الله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه به صدای امریکا گفت که در میان کشته شدگان، یک زن شامل بوده و پنج زن و پنج کودک نیز مجروح شده اند.

سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان وضعیت تعدادی از مجروحین را وخیم خوانده است. داکتر حامد، متخصص امراض ارتوپیدی که در کلینیک شینوزاده کار می کند به رادیوآشنا گفت که شدت و آواز انفجار تمام شیشه های تعمیر را شکستانده و خسارات زیادی را به تعمیر های اطراف آن وارد کرده است.

شاهدان عینی می گویند یک انتحار کننده که سوار بر موتر نوع کرولا بود، موتر مملو از مواد انفجاری را در پهلوی یک موتر خارجی ها که از محل میگذشت انفجار داد.

اما این نگرانی وجود دارد که رقم کشته و مجروحین بسا بیشتر از آنچه باشد که اکنون گزارش داده می شود به خاطریکه انفجار حین رخصتی شاگردان مکتب رخ داده و این هراس وجود دارد که در نتیجۀ شکستن شیشه تعمیر ها تعدادی بیشتری از کودکان و افراد کهنسال مجروح شده باشند.

دگروال براین مایر، از اردوی ایالات متحده به اسوشیتدپرس گفته است که سه قرار دادی ملکی قوای ناتو نیز در آن حمله کشته شده است.

پس از رد ادعای مسوولیت از جانب طالبان، تا هنوز هیچ گروهی دیگری مسوولیت حملۀ عصر امروز را در کابل به عهده نگرفته است.

این در حالیست که حملات مرگبار در شاه شهید کابل و منطقۀ قصبۀ خانه سازی و میدان هوایی که مسوولین امنیتی افغانستان، دستگاه های نظامی پاکستان را در آن دخیل خواندند، عکس العمل شدید افغان ها را در داخل و خارج افغانستان در پی داشت.

XS
SM
MD
LG