لینک های دسترسی

Breaking News

شواهد کاربرد سلاح کیمیایی در سوریه ارزیابی می شود


بشار الاسد در یک سفر نادر، به بیرون از دمشق رفت
بشار الاسد در یک سفر نادر، به بیرون از دمشق رفت
مقامات امریکایی می گویند آنان نشانه هایی در دست دارند که بیانگر استعمال گاز زهرناک کیمیایی در یک منطقۀ تحت کنترول شورشیان سوری در ماه جاری می باشد.

جی کارنی سخنگوی قصر سفید به روز دوشنبه گفت که این حملۀ ادعا شده، در شهر غربی کفرزیتا رخ داده و در آن یک مادۀ کیمیایی صنعتی به کار رفته که احتمالاً کلورین بوده است.

آقای کارنی گفت امریکا نشانه های بدست آمده را ارزیابی می کند و کاربُرد هرنوع گاز سمی در جنگ را جدی می گیرد. از سوی دیگر فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه میگوید نزد آنها نیز علایمی موجود است که نشان می دهد در سوریه هنوز هم سلاح کیمیایی استعمال می شود.

اما یحیی سلیمان تحلیلگر نظامی در دمشق این ادعا را جعلی می خواند. او می گوید: " مخالفان می خواهند به بهانۀ سلاح کیمیایی، حس همدردی جهانیان را نسبت به خود بر انگیزند و امید مداخلۀ خارجی را دارند."

سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا می گوید کشورش گزارش هایی را مورد تحقیق قرار داده که گویا حکومت سوریه در اوایل ماه جاری، بر مخالفان خود گاز زهرناک کلورین به کار برده است.

پس از وقوع یک حمله با گاز سارین که در آن صد ها تن کشته شدند، حکومت سوریه سال گذشته راضی شد که سلاح کیمیایی اش را در اختیار مفتشین بین المللی قرار داده و به خارج انتقال دهد. اما گاز کلورین شامل این توافق نبود.

انتخابات در سایۀ جنگ

با آن که جنگ های داخلی در سوریه هنوز هم ادامه داشته و در جریان سه سال اخیر، بیش از ١٥٠ هزار نفر در آن کشته و بیش از نه میلیون دیگر بیجا شده است، دمشق اعلام داشت که به تاریخ سوم جون ٢٠١۴ انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد.

بشار الاسد رسماً نگفته که خود را باردیگر نامزد کرسی ریاست جمهوری خواهد کرد، اما توقع می رود که او از دست آورد های کنونی اش، برای تمدید حاکمیت خود بهره ببرد.

سازمان ملل متحد خلاف برگزاری انتخابات در چنین وضعیت در سوریه هشدار داد. ستیفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی ملل متحد گفت هم بان کیمون و هم لخضر براهیمی نمایندۀ مشترک بین المللی در امور سوریه مکرراً هشدار داده اند که برگزاری انتخابات در اوضاع کنونی که جنگ جریان داشته و میلیونها نفر آواره شده اند، پروسۀ سیاسی را آسیب خواهد رساند.

واشنگتن نیز انتخابات سوریه را یک تقلید مسخره آمیز دموکراسی می خواند. جین ساکی سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده گفت: "برگزاری انتخابات در اوضاع کنونی، که در آن میلیونها سوری سهم نخواهد داشت، نه آرمان های مردم سوریه را برآورده می سازد و نه هم سوریه را به یک حل سیاسی نزدیک می کند".

دلجویی اسد از مسیحیان

نیرو های حکومتی سوریه در این اواخر، در برابر شورشیان پیشرفت های را حاصل نموده اند. نظامیان اسد هفتۀ گذشته شهر مسیحی نشین معلوله را از شورشیان دوباره تصرف کردند.

بشار الاسد رئیس جمهور سوریه به روز یکشنبه در یک سفر نادر، برای بازدید از شهر معلوله، به خارج از دمشق رفت. رئیس جمهور اسد ضمن دلجویی از مسیحیان محل، به آنها گفت که می توانند در محفوظ بودن از شر "دهشت افگنان"، بر حکومت اعتماد داشته باشند. اسد به مخالفان خود اصطلاح "تروریست" یا دهشت افگن را به کار می برد.

چنان معلوم می شود که رویداد های تازۀ بین المللی، بحران سوریه را به حاشیه کشانیده است. مذاکرات بین المللی راجع به سوریه که اوایل سال جاری دایر گردید، هیچ نتایج محسوسی در پی نداشت.

روسیه، ایالات متحدۀ امریکا و اتحادیۀ اروپا که نقش مهمی در مذاکرات سوریه داشته اند، حال مشغول رسیدگی به بحران اوکراین شده که این نکته سرنوشت مذاکرات سوریه را مورد سؤال قرار داده است.

گزارش: لاتیکا هوک - صدای امریکا
برگردان: احمد فؤاد لامع
XS
SM
MD
LG