لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: قراردارد برق ترکمنستان را باید وزیر ما امضا کند


طالبان میگویند که تنها در صورتی اجازه واردات برق از ترکمنستان به ولایت بادغیس را خواهند داد که قرارداد خریداری برق توسط وزیر [نام نهاد] انرژی و آب آنان در پاکستان به امضأ برسد.

رییس شورای ولایتی بادغیس میگوید که این موضوع به تازه گی از سوی افراد گروه طالبان در این ولایت مطرح شده است.

حاجی ناصر نظری گفت که طالبان این خواست شان را در دیدار با متنفذین و بزرگان قومی بادغیس بیان داشته و خواهان فرستادن یک نسخه قرار داد خریداری برق از ترکمنستان به منظور تائیدی به وزیر [نام نهاد] انرژی و آب شان در پاکستان شده اند.

آقای نظری افزود که طالبان هشدار داده اند تا زمانیکه به خواست آنان پاسخ داده نشود به هیچ فردی اجازه ساخت برج ها و کشیدن کیبل های برق از خاک ترکمنستان به سب استیشن برق در شهر قلعه نو را نخواهند داد.

او افزود:" شرط اول شان این است که کاپی قرارداد توسط مردم باید به پاکستان برده شود و در آنجا با وزیر برق طالبان صحبت شود و تاییدیش گرفته شود و بعد شما بیایید ۱۲ کیلومتر لین خود را بکشید و کار خود را آغاز کنید".

او علاوه کرد که طالبان همچنان گفته اند که از ساحاتی که کیبل های برق میگذرد، باید به مردم آن ساحات نیز برق داده شود.

مداخلات خارجی

رئیس شورای ولایتی بادغیس همچنان گفت که این یک پیام مشخص از سوی کشورهای همسایه افغانستان برای توقف دادن پروژه های برزگ انکشافی در این کشور است.

آقای نظری افزود"موضوعی که طالبان ، مردم و دولت ما را به وزیر برق خود در پاکستان راجع میکنند بیانگر این است که کشورهای خارجی سر همچون پروژه های بزرگ سرمایه گذاری میکنند و باعث توقف کار و کاهش همچون پروژه ها در افغانستان میشوند."
این موضوع با واکنش علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان روبرو شده است.

آقای عثمانی گفت که حکومت افغانستان تحت هیچ شرایطی حاضر نمیشود تا به منظور انتقال کیبل های برق از کشور ترکمنستان و ایجاد برج ها در ولایت بادغیس به گروه طالبان باج بدهد.

او علاوه کرد:"قطعاً ما به کسی باج نمیدهیم و دو راه وجود دارد؛ اول این که این موضوع به صورت امنیت اجتماعی و از طریق بزرگان قومی حل شود و درصورتیکه حل نشد در گام دوم این موضوع را با نیروهای امنیتی خود در میان میگذاریم و از طریق محافظت عامه کوشش میکنیم که موضوع را حل کنیم و به هیچ کسی باج نمیدهیم و به هیچ کسی کاپی قرارداد را نمیدهیم و به کسی چیزی پرداخت نمیکنیم."

در این حال، فیض محمد میرزا زاده معاون والی بادغیس میگوید که با اینکه شماری از اعضای شورای ولایتی و شورای صلح بادغیس در این مورد با گروه طالبان مذاکراتی داشته اند اما آنان به خواست طالبان تن نداده و با حمایت قوت های امنیتی افغان به زودی کار ساخت برج ها و پایه های انتقال برق را آغاز خواهند کرد.

از سوی دیگر باشنده گان ولایت بادغیس خواهان تسریع در روند انتقال برق رسانی به این ولایت استند.

آنان میگویند که هم اکنون برای فی کیلو وات برق در شهر قلعه نو مبلغ ۴۵ افغانی پرداخت میکنند که با اقتصاد مردم در شرایط کنونی هم خوانی ندارد.

مقام های وزارت انرژی و آب افغانستان میگویند که طی قراردادی که با جانب ترکمنستانی خود به امضأ رسانده اند، قرار است مقدار ۱۵ میگاوات برق را به ولایت بادغیس انتقال دهند که هنوز کار ساخت خط انتقال آن آغاز نشده است.

XS
SM
MD
LG