لینک های دسترسی

Breaking News

تقبیح گستردۀ حمله بر موتر حامل کارمندان کابورا پرودکشن


در حملۀ انتحاری دیروزهشت تن به شمول هفت کارمند کابورا پرودکشن و تلویزیون طلوع کشته شدند و ۲۹ تن دیگر زخم برداشتند.
در حملۀ انتحاری دیروزهشت تن به شمول هفت کارمند کابورا پرودکشن و تلویزیون طلوع کشته شدند و ۲۹ تن دیگر زخم برداشتند.

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که در مورد حملۀ انتحاری که دیروز بالای موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع و کابورا پرودکشن صورت گرفت، بررسی‌ها آغاز شده است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که مخالفان مسلح دولت به دلیل هراس از رسانه‌ها، کارمندان رسانه‌ها را هدف قرار می‌دهند.

وی گفت که نهادهای امنیتی به صورت جدی این رویداد را بررسی می‌کند که نتایج آن به زودی با رسانه‌ها شریک ساخته می‌شود.

در حملۀ انتحاری دیروز که در سرک دارالامان کابل صورت گرفت، هشت تن به شمول هفت کارمند کابورا پرودکشن و تلویزیون طلوع کشته شدند و ۲۹ تن دیگر زخم برداشتند.

واکنش‌ها در برابر حمله طالبان

در حالی که آماده‌گی‌ها خاکسپاری قربانیان حمله بالای موتر کارمندان تلویزیون طلوع و پرودکشن کابورا گرفته می‌شود و قرار است که اجساد قربانیان امروز به خاک سپرده شود، این حمله در داخل و خارج افغانستان به شکل گسترده نکوهش شده است.

کمیته مصئونیت خبرنگاران در نیویارک امریکا و سازمان خبرنگاران بدون مرز در پاریس فرانسه این حمله را، حمله بر رسانه‌ها خوانده است.

کریستف دولوار رئیس سازمان خبرنگاران بدون مرز در بیانیۀ این سازمان گفته است که خبرنگاران در هر نقطۀ جهان به اهداف حملات تبدیل شده اند.

آقای دولوار گفته است: "خبرنگاران در جهان به اهداف حملات تبدیل شده اند، اما از این پس طوری معلوم می‌شود که این حملات به صورت گروهی انجام می‌شود. جهادی‌ها بدترین دشمن رسانه‌ها اند."

سازمان خبرنگاران بدون مرز از حکومت افغانستان خواسته است که عاملان این رویداد را هر چه زودتر بازداشت کند.

این سازمان می‌گوید که خبرنگاران برای اطلاع‌رسانی به مردم افغانستان قربانی بزرگ داده اند که بر اساس ارقام این سازمان از سال ۲۰۰۱ میلادی تا امروز در افغانستان ۳۳ خبرنگار جان باخته که از این میان ۱۵ تن شان خارجی اند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما هم حمله به کارمندان رسانه‌ها را به شدت تقبیح کرده است.

یوناما می‌گوید که طالبان مسئول بزرگ این حمله اند، حملۀ که بالای موتر بس کارمندان تلویزیون طلوع هنگامی که به سوی خانه می‌رفتند، انجام شد.

یوناما یک بار دیگر تأکید کرده است خبرنگاران نیز ملکی اند و لازم نیست که حمله بالای شان صورت بگیرد و یا تهدید گردند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان از طالبان و طرف‌های درگیر جنگ خواسته است که از حمله بالای رسانه‌ها دست بردارند.

رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه این حمله را به شدت تقبیح کرده اند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز با نشر بیانیه‌ای حمله بر موتر حامل کارمندان تلویزیون طلوع و کابورا پرودکشن را نکوهش کرده و گفته است که دشمنان افغانستان نمی‌توانند با چنین حملاتی صدای افغان‌ها را خاموش سازند.

همین‌گونه، نهادهای حمایت از خبرنگاران نیز این حمله را تقبیح کرده اند.

کمیته حمایت از خبرنگاران افغانستان، اتحادیۀ ملی ژورنالیستان افغانستان، مجتمع خبرنگاران آزاد افغانستان و شماری از شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی این حمله را حمله بر آزادی بیان خوانده اند.

امروز شماری از خبرنگاران و فعالان مدنی ولایات شرقی در جلال‌آباد، حمله بر کارمندان تلویزیون خصوصی طلوع در کابل را نکوهش کردند.

این مظاهره کنندگان با صدور قطعنامه‌ای از دولت خواستند که امنیت خبرنگاران را به صورت جدی تأمین کند و از طرف‌های درگیر جنگ خواستند که زندگی خبرنگاران ارزش قایل شوند.

این اعتراض‌کنندگان گفتند که با این گونه حملات صدای آزادی بیان خاموش نخواهد شد.

خبرنگاران از رئیس جمهور نیز خواستند که مقامات بی‌کفایت امنیتی را از وظیفه سبکدوش کند.

طالبان با انتشار پیامی گفته اند که حمله بالای کارمندان کابورا پرودکشن را آنان انجام داده اند.

ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان طالبان با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است که طالبان آشکارا اعلام می‌کنند که حمله بالای تلویزیون طلوع بالای رسانه‌ها نه بلکه حمله بالای یک ادارۀ استخباراتی بوده است.

XS
SM
MD
LG