لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: ملا عمر دو سال پیش مرده بود


Andrew Roussos puts a hand around his son Xander as he carries his daughter Saffie Rose Roussos' coffin, the youngest victim of the bombing of the Manchester Arena, at her funeral at Manchester Cathedral, Britain.
Andrew Roussos puts a hand around his son Xander as he carries his daughter Saffie Rose Roussos' coffin, the youngest victim of the bombing of the Manchester Arena, at her funeral at Manchester Cathedral, Britain.

طالبان افغان تایید کردند که ملا محمد عمر رهبر پیشین آن گروه به تاریخ ۲۳ اپریل ۲۰۱۳ میلادی در گذشته بود، اما آن گروه دلیل مرگ و محل درگذشت و خاکسپاری ملا عمر را مشخص نساخته است.

گروه طالبان خبر مرگ ملا عمر را به دلایل سیاسی پنهان نگهداشته بود.

طالبان گفته اند که بر اساس "مصلحت جهادی و موافقه علمای کرام" خبر مرگ ملا عمر جز اینکه برای چند نفر محدود از رهبران آن گروه آشکار بود، تا ۳۰ جولای ۲۰۱۵ پنهان نگه داشته است.

طالبان ماه گذشته پس از آن که حکومت افغانستان خبر مرگ ملاعمر را نشر کرد، درگذشت رهبر شانرا تایید کردند.

زندگینامه ملا منصور

طالبان همچنان زندگینامۀ ملا اختر محمد منصور، رهبر جدید آن گروه را نشر کرده و گفته اند که وی در سال ۱۳۴۷ خورشیدی در قریۀ بند تیمور ولسوالی میوند ولایت کندهار به دنیا آمده است.

طالبان نگاشته اند که ملا منصور پس از پایان دورۀ ابتدائیۀ مکتب برای فراگیری علوم دینی به بیرون سفر کرده و تعالیم اسلامی را تا دورۀ متوسطه به اکمال رسانده است.

هرچند محل دقیق فراگیری تعلیمات دینی ملا منصور در زندگینامۀ وی مشخص نشده است، اما اکثر رهبران طالبان در مدارس دینی پاکستان درس خوانده اند.

ملا اختر محمد منصور پس از تهاجم قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین بر افغانستان، ابتدا در چوکات حزب حرکت انقلاب اسلامی و سپس در ترکیب حزب اسلامی محمد یونس خالص به جهاد ادامه می دهد.

در زندگینامۀ ملا منصور آمده است که وی یکبار در سال ۱۹۸۷ میلادی در جنگ بر ضد روسها در ولایت کندهار زخمی شده بود. او برای بار دوم در سال ۱۹۹۷ میلادی در جریان جنگ در شهر مزار شریف زخمی شده و در همان حالت اسیر می شود.

پس از درگیری میان جنگجویان طرفدار جنرال عبدالرشید دوستم و عبدالملک در بلخ، ملا منصور قادر به فرار از زندان شده و دوباره به صفوف طالبان می پیوندد.

ملا منصور در رژیم طالبان به صفت مسوول عمومی میدان هوایی کندهار، قوماندان نیروی مدافعۀ هوایی ولایت کندهار و وزیر ترانسپورت و هوانوردی ایفای وظیفه می کرد.

منصور در رهبری طالبان

پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده بر افغانستان و فروپاشی رژیم طالبان، ملا منصور عضویت شورای رهبری طالبان را عهده دار شده و نیز جبهات طالبان را در کندهار رهبری می کند.

ملا منصور در سال ۲۰۰۷ به صفت معاون دوم و پس از اسارت ملا عبیدالله و ملا عبدالغنی برادر در پاکستان، از سوی ملا محمد عمر به صفت معاون اول رهبر طالبان گماشته می شود.

طالبان گفته اند که ملا منصور هیچگاهی دعوای رهبری نکرده و انتخاب وی به صفت رهبر جدید آن گروه به طریقۀ شرعی صورت گرفته است.

نشان زدن با تفنگ، "تمرینات جهادی"، کم حرفی و تنفر از اصراف در خوراک و پوشاک از مشخصات بارز فردی ملا منصور خوانده شده است.

ملا اختر محمد منصور در اوایل ماه اگست سال روان به صفت رهبر جدید گروه طالبان معرفی شد، هر چند این انتخاب از سوی شمار زیاد رهبران طالب به باد انتقاد گرفته شد.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG