لینک های دسترسی

Breaking News

پیش شرط طالبان برای شرکت در مذاکرات صلح


گروه طالبان می گوید که پیش از آغاز هر گونه مذاکره با حکومت افغانستان، نام آن گروه باید از فهرست سیاه ملل متحد حذف گردد.

یک مقام ارشد گروه طالبان که خواسته از وی نام برده نشود، به خبرگزاری رویترز گفته است که اگر ملل متحد قطعنامه ای را لغو کند که به اساس آن دارایی اعضای آن گروه مسدود شده و بر سفر اعضای ارشد طالبان محدودیت وضع گردیده است، طالبان ممکن در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان شرکت کنند.

حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۰ گفت که ملل متحد موافقت کرده تا نام آنعهده اعضای طالبان را که روابط خود با شبکه القاعده را قطع کرده اند، از فهرست سیاه ملل متحد به طور تدریجی حذف کند.

حکومت افغانستان نام ۲۰ تن از اعضای طالبان را به ملل متحد سپرد که از آن جمله نام پنج تن از فهرست سیاه ملل متحد حذف شد.

این در حالیست که تا کنون دو نشست چهار جانبه به اشتراک نمایندگان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحده در اسلام آباد و کابل به خاطر از سرگیری مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان برگزار شده است.

در این نشست ها نمایندگان گروه طالبان حضور نداشتند و تا کنون آن گروه در مورد نشست های چهار جانبه برای از سرگیری مذاکرات صلح موقف خود را رسماً اعلام نکرده است.

از جانب دیگر، روز شنبه نمایندگان گروه طالبان با شماری از مقامات پیشین حکومت افغانستان در دوحه، پایتخت قطر دیدار کردند. در این نشست دو روزه که توسط نهاد تحقیقاتی پگواش برگزار شده است، نماینده حکومت افغانستان حضور ندارد.

انوار الحق احدی، وزیر پیشین مالیه افغانستان که در این نشست شرکت کرده است به خبرگزاری رویترز گفت که تا کنون طالبان به مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان علاقمندی نشان نداده اند.

آقای احدی افزود که ممکن طالبان در نشست فردا در باره موقف شان در قبال صلح در افغانستان و پیش شرط ها برای پیوستن به مذاکرات ابراز نظر کنند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان نشست دوحه را فرصتی برای بیان دیدگاه آن گروه در مورد آینده افغانستان خواند.

نشست دوحه در حالی برگزار می شود که اختلافات در مورد رهبری گروه طالبان هنوز هم ادامه دارد.

کارشناسان می گویند که حتی اگر گروه طالبان به مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند، اختلافات روز افزون در صفوف آن گروه آزمون جدی را در پیشرفت مذاکرات صلح ایجاد خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG