لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان افغان: هدف حملات ما افغانستان است نه پاکستان


یک سخنگوی طالبان افغان می گوید که آن گروه قصد ندارد طالبان پاکستانی را هدف قرار دهد و هدف آنها فقط جنگ با حکومت افغانستان می باشد.

ذبیح الله مجاهد می گوید که طالبان افغان نمی خواهند حملات تخریبی را در داخل پاکستان انجام دهند.

واکنش سخنگوی نامنهاد طالبان افغان در پاسخ به ادعای احسان الله احسان، سخنگوی طالبان پاکستانی نشر شده که ادعا دارد طالبان افغان همراه با گروه های انصار اسلام، مجاهدین البدر و لشکر طیبه آنها را هدف حملات قرار می دهند.

طالبان پاکستانی ادعا می کنند که این حملۀ احتمالی در هماهنگی و همکاری با ارتش پاکستان طرح شده باشد.

اعجاز ختک، تحلیلگر سیاسی در پاکستان می گوید که چندی قبل لشکر اسلام، گروه طالبان افغان و تحریک طالبان پاکستانی با هم یکجا علیه گروه انصار اسلام در پاکستان درگیر جنگ بودند و مناطق زیر ادارۀ آن گروه را تصرف کردند.

آقای ختک افزود "جنگ میان طالبان پاکستان و افغان جریان ندارد بلکه اردوی پاکستان علیه تحریک پاکستان، لشکر اسلام و طالبان افغان پاکستانی می جنگد."

طالبان علیه طالبان

عبدالغفور لیوال، رئیس مرکز مطالعات منطقه یی در افغانستان می گوید هر چند طالبان پاکستانی ادعا دارند که آنها با طالبان افغان دارای یک هدف استند و رهبر آنان ملا عمر می باشد، اختلافات اخیر میان آنان جنگی است که مستقیما از سوی ارتش و استخبارات پاکستان پیش برده می شود.

به گفتۀ لیوال هدف چنین جلوه دادن است که گویا طالبان پاکستانی، که به نظر حکومت پاکستان طالبان بد اند، در نتیجه جنگ های داخلی خود از بین رفتند و "وقتی نامی از این گروه ها برده می شود که علیه طالبان از آنها استفاده خواهد شد، دقیقاً یک پروژۀ استخباراتی و نظامی است."

آقای ختک اختلافات میان گروه های طالبان پاکستانی را رد می کند اما می گوید که اردوی پاکستان از طالبانی که تنها در افغانستان می جنگند حمایت می کند و با آنهایی که در پاکستان پیکارجویی دارند، مبارزه می ورزد.

گزارش اینگونه کشمکش ها در حالی نشر می شود که چندی پیش ولی رحمان، شخص شماره دوم گروه تحریک طالبان پاکستانی در یک حمله طیاره بدون سرنشین امریکایی در نزدیکی میرانشاه، شهر عمدۀ وزیرستان شمالی کشته شد.
XS
SM
MD
LG