لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش ها در قبال هشدار طالبان به رسانه ها


طالبان رسانه ها و نهاد های مدنی را هشدار داده گفته اند که این نهاد ها را هدف حملات قرار خواهند داد. نهاد های مدنی و رسانه یی میگویند که دلیل هشدار طالبان، نقش بارزی این نهاد ها در آگاهی دهی عامه است و اگر طالبان چنین حملات را راه اندازی کنند، نفرت مردم نسبت به آنان بیشتر خواهد شد.

طالبان با نشر اعلامیۀ به روز جمعه ، به رسانه ها و نهاد های مدنی هشدار داده گفته است که این نهاد ها را به دلیل فعالیت های "ضد ارزش های اسلامی و شرعی" و ترویج، بی حجابی، فساد و فحشا هدف حملات قرار خواهند داد.

اما رئیس نهاد دفاع از خبرنگاران میگوید که طالبان در گذشته نیز خبرنگاران را در اجتماعات عامه هدف قرار داده که سبب کشته و جراحات خبرنگاران شده است.

صدیق الله توحیدی میگوید که این عمل طالبان، نفرت مردم را نسبت به آنان بیشتر می سازد " اصل عدم پذیزش آزادی بیان و ارزش های مدنی از مشخصات این گروه است واگر آنان به این عمل ادامه بدهند، مرتکب اشتباه بزرگ می شوند و فاصله میان آنان و مردم بیشتر می شود."

آقای توحیدی گفت که قانون اساسی افغانستان مطابق به احکام اسلامی و شرعی ساخته شده است در حالیکه طالبان در کشوری پناهگاه دارند که خود در فحشا آغشته است "هیرا مندوی در لاهور و درسایر شهر های پاکستان مشخص است که عشرت کرده های نمایان وجود دارد و مراجعین مشهور هم دارند. در حالیکه چنین چیزی در افغانستان وجود ندارد."

از سوی دیگر نهاد مدنی و رسانه ها از رسیدن پای انتحاری و دهشت افگنی در این نهاد ها ابراز نگرانی میکنند ولی میگویند که این عمل طالبان جلو کار رسانه ها و نهاد های مدنی را نخواهد گرفت.

معصومه محمدی، رئیس موسسه اجتماعی و فرهنگی تصاویر به رادیو آشنا گفت که دلیل این هشدار طالبان، مؤثریت رسانه ها و نهاد های اجتماعی در رساندن آگاهی عامه است.

او گفت "در این بخش دولت و نیروهای امنیتی و خود رسانه ها باید تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کنند. ولی این بدان معنا نیست که این هشدار را آنقدر جدی بیگیریم که ما را از کار باز دارد."

با افزایش حملات طالبان در ماه های اخیر، نگرانی ها در مورد وضعیت امنیتی افزایش یافته است و مردم نهاد های امنیتی را به ناکارایی متهم میکنند.

نگرانی های امنیتی

اما مقامات امنیتی وزارت داخله افغانستان میگوید که نه تنها تامین امنیت رسانه ها و نهاد های مدنی بلکه تامین امنیت تمام مردم افغانستان مسوولیت نیروهای امنیتی افغان است، و این هشدار طالبان، نیروهای امنیتی را در تامین امنیت مردم بیدار تر و رابط مردم با نیروهای امنیتی را نزدیکتر می سازد.

نجیب الله دانش معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان میگوید که نیروهای امنیتی آخرین تلاش شان را برای تامین امنیت مردم به خرچ میدهد.

"همچو موضوعات بجز پروپاگند چیزی نیست. حالا مردم افغانستان این تروریستان و دشمنان مردم افغانستان را نفرین کردند و حالا آنان دست و پاچه شده و به هر سوی دست میاندازند. و نیروهای امنیتی اخرین تلاش شان را برای امنیت مردم افغانستان می نمایند."

طالبان در این اعلامیه، مسؤولیت حمله روز گذشته بر مرکز فرهنگی فرانسه در لیسه استقلال را نیز به عهده گرفته اند که از سوی ریاست جمهوری افغانستان، سفارت ایالات متحده در کابل و ماموریت معاونت ملل متحد در افغانستان تقبیح شده است.

اما وزارت داخله افغانستان می گوید که این تهدید طالبان را جدی نمی گیرد، چرا که به گفته مقامات این اعلامیه طالبان تنها برای مغشوش ساختن اذهان عمومی و صدمه زدن به اشتراک گسترده مردم در انتخابات پخش شده است.

تقريبا هر روز از بمب گذاری ها و حمله به نيروهای خارجی مستقر در افغانستان گزارش می شود، موضوعی که به نظر می رسد دولت افغانستان و همکاران بين المللی اين کشور را نگران کرده است.

  • 16x9 Image

    صفیه حساس

    صفیه حساس در سال ۲۰۰۲ میلادی از فاکولته ژورنالیزم دانشگاه کابل گواهینامۀ لیسانس را به دست آورد و از آن زمان تا کنون در رسانه های داخلی و خارجی به صفت خبرنگار و گوینده ایفای وظیفه کرده است. او از سال ۲۰۱۳ میلادی به اینسو در بخش دری صدای امریکا کار می کند.

XS
SM
MD
LG