لینک های دسترسی

Breaking News

اکثریت کارمندان روز انتخابات معلمین خواهند بود


دها هزار معلم مکتب در روز رای دهی برای کمیسیون انتخابات کار خواهد کرد
دها هزار معلم مکتب در روز رای دهی برای کمیسیون انتخابات کار خواهد کرد
مقام ها در کمیسیون مستقل انتخابات گفته اند هشتاد در صد کارمندان روز رای دهی انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی سال آینده، معلمین مکاتب دولتی خواهند بود.

حدود ۱۶۰ هزار نفر در روز رای دهی برای کمیسیون مستقل انتخابات کار خواهند کرد و در میان آنها بیشتر از ۱۵۰هزار معلم و دیگر کارمندان وزارت معارف خواهد بود.

توظیف معلمین مکاتب در امور انتخابات شاید تهدیدهای امنیتی به آنها را بیشتر سازد. شورشیان طالب گفته اند کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات را هدف حملات قرار می دهند. تفنگداران طالبان به روز چهارشنبه امان الله امان، رئیس دفتر کمیسیون مستقل انتخابات در ولایت کندز را بضرب گلوله هلاک کردند.

طالبان در گذشته متهم به انجام حملات بر تاسیسات معارف، معلمین و شاگردان شده بودند اما در این اوآخر شماری از فرماندهان این گروه گفته اند که با مکاتب مخالفت ندارند.

قومی شدن انتخابات

سریر احمد برمک، عضو کمسیون مستقل انتخابات گفته است این نهاد یک طرحی را برای جلوگیری از قومی و سمتی شدن انتخابات تهیه نموده است.

آقای برمک قومی و سمتی شدن انتخابات را تشریح نکرد اما گفت "از آن کاندیدان ریاست جمهوری که تلاش بکنند در آینده ها انتخابات را سمت و سوی قومی بدهند، جلوگیری می شود. انشاالله بعد از این کاندیدانی که اگر انتخابات را سمت و سوی قومی دادند کاندیداتوری شان گرفته از طرف کمیسیون رد خواهد شد. این یک لایحه تازه است که ازطرف کمیسیون مستقل انتخابات تصویب شده است."

در همین حال پنج عضو کمیسیون سمع شکایات انتخاباتی به روز پنجشنبه در مقابل حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان مراسم تحلیف شانرا اجراء کردند. عبدالستار سعادت، ریدا عظیمی، نادر محسنی، پیغمبرقل دوغن و عزیزالله آریافر اعضای این کمیسیون استند.
XS
SM
MD
LG