لینک های دسترسی

Breaking News

امسال مرگبارترین سال برای مهاجرین بود


شماری از مهاجرین افریقایی و آسیایی برای رسیدن به کشور های غربی راه های پر خطر بحری را در پیش می گیرند
شماری از مهاجرین افریقایی و آسیایی برای رسیدن به کشور های غربی راه های پر خطر بحری را در پیش می گیرند

مرگ و میر همیشه یک بخش تأسفبار مهاجرت است. از سال ۲۰۰۰ میلادی به اینسو بیش از ۴۰ هزار مهاجر در هنگام عبور از مرز ها در سراسر جهان زندگی شان را از داده اند.

یک سال گذشته به گونۀ ویژه بدترین سال برای مهاجرین بود. سازمان بین المللی مهاجرت یا IOM گزارش می دهد که ۵۰۰۰ نفر که می خواستند از طریق دریا، دشت های دور افتاده یا کوه ها به کشور های دیگر فرار کنند، در مسیر راه زندگی شان را از دست داده اند.

اکثریت این مهاجرین در بحریرۀ مدیترانه هلاک شده اند. سازمان بین المللی مهاجرت می گوید که بیش از ۳۰۰۰نفر در تلاش رسیدن به اروپا با استفاده از کشتی های ناکارآی قاچاقبران، هنگام عبور از بحیرۀ مدیترانه غرق شده است.

گزارش این سازمان حاکی است که اکثریت افرادی که زندگی شان را به مخاطره می اندازند، شهروندان سوریه و فلسطینیانی اند که از منازعات فرار می کنند. همچنان اتباع کشور های شاخ افریقا به ویژه اریتیریا در زمرۀ کسانی اند که به خاطر جنگ، استبداد و فقر کشور هایشان را ترک می کنند.

تجارت پر در آمد

فرانک لاکزکو، رئیس بحث تحقیق مهاجرت سازمان بین المللی مهاجرت به صدای امریکا گفت که قاچاقبران زیادی وجود دارند که از مجبوری دیگران سود جسته و بهره برداری می کنند.

او می گوید که قاچاق مهاجرین صد ها میلیون دالر در آمد دارد که سود آن به جیب قاچاقبران می ریزد. او می گوید که قاچاق مهاجرین یک کسب و کار پر منفعت است.

مامورین ایتالیایی حین نجات مهاجرین غیرقانونی افریقایی
مامورین ایتالیایی حین نجات مهاجرین غیرقانونی افریقایی

برای مشکل مهاجرت غیر قانونی راه های حل ساده وجود ندارد. اما سازمان بین المللی مهاجرت می گوید که سرکوبی قاچاقبران از طریق تعزیرات شدیدتر و پیگرد قانونی آنان، شاید باعث دلسردی برخی ها از وارد شدن به این کار شود.

این سازمان از حکومات می خواهد که مهاجرت های غیرمنظم را از فهرست جرایم جنایی بیرون کنند تا مردم بتوانند در مورد قاچاقبران به پولیس اطلاع دهند.

پس از آنکه ایتالیا ماموریت نجات را توقف داد، سازمان بین المللی مهاجرت هراس دارد که شمار مرگ و میر در ابحار افزایش خواهد یافت.

ماموریت نجات ایتالیا زندگی هزاران مهاجر را نجات داده است. ماموریت نجات "مییرناستروم" ایتالیا پایان یافت و اکنون ماموریت "تریتون" اتحادیۀ اروپایی این مسؤولیت را به عهده گرفته است اما ساحۀ کوچکتری را گزمه می کند.

عوامل افزایش مهاجرت

سازمان بین المللی مهاجرت با نشر گزارشی گفته است که بحران های بی سابقۀ انسانی در جهان، به شمول منازعات در سوریه، عراق، لیبیا، جمهوری افریقای مرکزی و سودان جنوبی باعث مهاجرت ها شده است.

در گزارش این سازمان آمده است که عوامل دیگر این بحران ها، شیوع مرض واگیر ایبولادر غرب افریقا، تغییر اقلیم و اوضاع وخیم جوی است که مردم را به مهاجرت وا می دارد.

لاکزکو می گوید که سازمان بین المللی مهاجرت تخمین می کند که ۲۳۲ میلیون نفر، مهاجرین بین المللی است که سه در صد جمعیت جهان را تشکیل می دهد. او می گوید که این رقم سه در صد در ۲۰ تا ۳۰سال گذشته ثابت باقی مانده است.

از گزارش IOM بر می آید که در سالهای اخیر هیچ افزایش گستردۀ در مهاجرت در سطح جهان دیده نشده است. با آنهم در برخی از کشور ها، به ویژه در اروپا، امریکای شمالی و آسترالیا افزایش چشمگیری در مهاجرت ها دیده شده است.

سازمان بین المللی مهاجرت می گوید که مهاجرت ها غیر قابل جلوگیری است. این سازمان می افزاید که مهاجرت، اگر به شکل درست مدیریت شود، می تواند برای کشور های میزبان و مهمان سودمند واقع شود.

گزارشگر: لیزا شلاین

برگردان: محمد هاشم حبیبزاده

XS
SM
MD
LG