لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران نفر در کابل بخاطر کشتار مسافران هزاره مظاهره کردند


مظاهره کننده گان شعار های عدالت خواهی را نیز سر می دادند.
مظاهره کننده گان شعار های عدالت خواهی را نیز سر می دادند.

مظاهره کننده‌گان اجساد هفت تن از مسافران هزاره را که دو روز قبل در ولایت زابل سربریده شدند بر دوش کشیده و آن را تا دم دروازۀ جنوبی ارگ ریاست جمهوری آوردند.

مظاهره کننده‌گان که شمار شان بی پیشینه خوانده شده است، رهبران حکومت وحدت ملی را به خاطر کندی در رهایی این مسافران از چنگ ربایندگان مقصر دانسته و خواهان استعفای آنان شدند.

جمعیت مظاهره کننده شعار های "غنی عبدالله ننگ است برایتان استفعا دهید" و "مرگ بر پاکستان و مرگ برطالبان " را سر می دادند.

مظاهره کننده‌گان می گویند که تظاهرات شان مربوط به یک قوم خاص نبوده بلکه مربوط به همه اقوام افغانستان است.

هزاران نفر دیروز نیز برای محکوم کردن کشتار این افراد مظاهرات گسترده را در شهرهای بامیان و غزنی به راه انداختند.

مظاهره کنندگان در این دو شهر نیز از حکومت افغانستان خواستند تا عاملین این سربریدن ها را شناسایی کرده و به محکمه بکشاند.

مظاهره کننده‌گان تابوتهای قربانیان را تا دم دروازۀ جنوبی ارگ بردوش کشیدند
مظاهره کننده‌گان تابوتهای قربانیان را تا دم دروازۀ جنوبی ارگ بردوش کشیدند

مقامات محلی ولایت زابل می گویند که این هفت مسافر هزاره به شمول دو زن و یک کودک، از سوی جنگجویانی که خود را وابسته به گروه داعش می خوانند در ولسوالی ارغنداب آن ولایت سربریده شدند.

ریاست جمهوری افغانستان یک هیات بلند پایه را برای غم شریکی با خانواده های این قربانیان، به ولایت غزنی می فرستد.

سید ظفرهاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری دیروز گفت که در ترکیب این هیات سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری، محمد محقق معاون دوم ریاست اجراییه، گلاب منگل وزیر اقوام قبایل و سرحدات و محمد الله بتاش وزیر ترانسپورت شامل می باشند.

عکس العمل ها

دفترهئیت معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما قتل این هفت تن را محکوم کرده و کشتار غیرنظامیان افغان را بیمناک خوانده است.

نیکولاس هیسم نماینده ویژۀ سرمنشی سازمان ملل متحد در امور افغانستان با نشر اعلامیه یی گفته است "این قتل های بی منطق ممکن است جرایم جنگی محسوب شوند وعاملان اش باید پاسخگو باشند."

یوناما تاکید کرده است که قتل افراد غیر نظامی و همچنین گروگان گیری آنها نقض جدی قوانین بشر دوستانه بین المللی میباشد که تمام گروه های درگیر از جمله همه عناصر ضد دولتی باید آنرا مراعات نمایند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان هم کشته شدن این هفت مسافر را تقبیح کرده و آن را یک عمل خلاف ارزش های انسانی و اسلامی خوانده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و سفارت ایالات متحده امریکا نیز قتل این هفت تن را شدیداً تقبیح کرده اند.

XS
SM
MD
LG