لینک های دسترسی

Breaking News

ساختن دوربین نظامی شب بین توسط سه جوان افغان


با این دوربین مسافۀ صد متر را در تاریکی مطلق می توان دید
با این دوربین مسافۀ صد متر را در تاریکی مطلق می توان دید

این سه جوان خلاق از ولایت دایکندی که برادر یکدیگر اند علاوه بر ساختن دوربین شب بین، طرح های جالب و موثر دیگری نیز دارند.

سه جوان خلاق که باهم برادر اند در ولایت دور افتادۀ دایکندی موفق به ساخت دوربینی شدند که بیشتر کاربرد نظامی داشته و کاربران را قادر خواهد ساخت تا در تاریکی مطلق شب مسافت بیش از ۱۰۰ متر را ببینند.

این سه جوان مبتکر برای تولید بیشتر این نوع دوربین، از دولت می‌خواهند که زمینۀ انکشاف و توسعۀ طرح هایشان را فراهم کند.

این سه برادر پس از ماه‌ها تلاش و پشتکار توانستند دوربینی بسازند که در صورت استفادۀ نظامی، سربازان را قادر می سازد که در تاریکی شب و با فاصله زیاد قادر به شناسایی دشمن باشند و تحرکات آنان را زیر نظر داشته باشند.

ولی، علی و هاشم زاهدی این دوربین را با بودجۀ شخصی شان در ولایت دایکندی ساخته اند و امیدوارند که با این وسیله دست ساخت شان بر توانمندی نیرو های امنیتی افغان کمک کنند.

علی زاهدی یکی از این سه برادر به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که یک شب با یکی از دوستان سربازش از نزدیکی یک پوستۀ امنیتی می گذشت، اما سربازان پاسگاه پی نبردند که آنان با خود سلاح حمل می کنند.

علی می گوید که از آن پس اندیشۀ ساختن همچو دوربینی در ذهنش خطور کرد و علاقمند ساختن چنین چیزی شد. او می گوید که این دوربین هم سبک است و هم ارزانتر از وسایل شب بین است که نیرو های خارجی در عملیات شبانه از آن کار می گیرند.

این سه جوان مبتکر می گویند که اکنون برای بلند بردن طیف و مسافۀ دید این دوربین کار می کنند تا بتوان مسافات دورتر از صد متر را در تاریکی با آن دید.

علی اضافه کرد که تمام مواد اولیه این وسیله در افغانستان و حتا در بسیاری از خانه ها یافت می شود، مثل پرزه های یک رادیوی از کار افتادۀ اف ام، عینک و یا هم پوش عینک.

زاهدی اطمینان می دهد که در صورت حمایت دولت، قادر است تمام موتر های نظامی نیروهای افغان را نیز مجهز با همین سیستم نماید تا در عملیات شبانه بیشترین دستآورد را داشته باشند.

طرح دیگر نظامی

علی با هر دو برادرش اکنون پروژۀ ساختن موتری را رویدست دارند از راه دور اداره شده و می تواند ماین های کنار جاده را شناسایی کند. آنان به این باور اند که این "پیشمرگ" می تواند جان نیرو های افغان را محافظت کند.

علی می گوید که در بخش ملکی نیز طرح خوبی دارد و با این طرح می توان از جریان عادی آب برق تولید کرد، وسیلۀ که به گفتۀ وی می تواند در صنعت برق افغانستان تحول عظیمی ایجاد کند.

حبیب الله رادمنش، معاون والی دایکندی که این دوربین را از نزدیک دیده است، آن را وسیلۀ نایاب و ضروری برای سربازان افغان می خواند. رادمنش می گوید که از هر گونه کمک حکومت محلی دایکندی برای تشویق این سه جوان دریغ نخواهد شد.

هزینه ساخت این دوربین کوچک ساخته شده با دست کمتر از ۳۰ هزار افغانی است. طراحان این دوربین در نظر دارند تا طرح های مختلف و بسیار سبک تر آن را بسازند.

این دوربین در حال حاضر کمتر از نیم کیلو وزن دارد و قابلیت نصب بر روی سر، سرباز را نیز دارا می باشد که سرباز می تواند در تاریکی شب از این دوربین استفاده کند.

خواستیم نظر مقام های نظامی کشور را دراین باره داشته باشم که آنان برای کمک با این جوانان وکاربرد این وسیله برای نظامیان افغان موثرخواهد بود یا خیر، اما ظاهر عظیمی سخنگوی وزارت دفاع ملی کشور در مورد اظهار بی خبری کرد.

کمبود امکانات، عدم دسترسی جوانان افغان به لوازم مورد نیازشان و بی توجهی دولت ومسئولان درکشور درگذشته سبب شده است که دست آورد های جوانان افغان نا دیده گرفته شود که درنتیجه هزاران جوان افغان به دلیل عدم حمایت دولت وارگانهای مسئول ازکشور خارج شده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG