لینک های دسترسی

Breaking News

تلفات توبرکلوز سه چند تلفات جنگ در افغانستان


آزمایش افرازات سینۀ مریضان توبرکلوز
آزمایش افرازات سینۀ مریضان توبرکلوز

وزارت صحت عامۀ افغانستان می گوید که هنوز هم سالانه حدود ۱۲ هزار نفر در افغانستان در اثر ابتلا به بیماری توبرکلوز جان خود را از دست می دهد.

با اینحال به گفتۀ مقام های صحی افغان شمار مرگ و میر ناشی از این بیماری در سالهای گذشته کاهش یافته است، اما هنوز هم مناطقی در افغانستان وجود دارد که مردم از ابتلا به این بیماری رنج می برند.

مرگ و میر ناشی از توبرکلوز در افغانستان چند برابر تلفات جنگ است. ملل متحد دو هفته پیش گزارش داد که در سال گذشتۀ میلادی ۳۶۹۹ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۶۸۴۹ نفر دیگر زخمی شده است.

افغانستان از جملۀ ۲۲ کشوری است که واقعات مثبت توبرکلوز در آن وجود دارد.

مسوولین شفاخانه توبرکلوز در کابل میگویند که درحال حاضر حدود ۶۵ هزار تن در تمام افغانستان به توبرکلوز مصاب اند که ۶۵ تا ۷۰ درصد مصابین را زنان تشکیل می دهند.

مسوولین آن شفاخانه این را هم می گویند که همین اکنون نزدیک به ۴۰ تا ۵۰ بیمار مصاب به توبرکلوز به شفاخانه مراجعه می کنند.

داکتر معالج می گویند امروز در مقایسه با سال های پیش شاهد پیشرفت های چشمگیری در عرصۀ تداوی این بیماری در سطح افغانستان بوده اند موفق شده اند با کمک ادویه پیشرفته زندگی ۹۰ درصد بیماران مصاب به توبرکلوز را نجات دهند.

نجیبه باشنده ولایت هرات و مبتلا به بیماری توبرکلوز می گوید که در گذشته دو بار شفا یافته اما برای بار سوم نیز به توبرکلوز مبتلا شده است.

"من به این مرض مبتلا شده ام، دو سال دوا خوردم جور نشدم،شش ماه می شود که در شفاخانه افغان جاپان بستر هستم الحمدالله در حال خوب شدن هستم".

توبرکلوز یک بیماری ساری است که به شش ها حمله میکند، اما برعلاوۀ سیستم تنفسی می تواند سایر اعضای بدن را نیز مصاب سازد.

رامین امید یک تن از داکتران این بخش می گوید افرادی که به بیماری توبرکلوز آغشته اند "باید تمام وسایل و اجناس مورد استفاۀ وی در خانه جدا باشد."

آقای رامین تاکید می ورزد که برعلاوۀ آن جریان هوای تازه در اتاق مانع ابتلا سایر اعضای خانواده به این بیماری می گردد.

عوامل مبتلا شدن مردم به بیماری توبرکلوز در افغانستان فقر و اقتصاد ضعیف خانواده ها و خوراک نامناسب عنوان شده که زنان در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلای این بیماری قرار دارند.

وزارت صحت عامه افغانستان می گوید که باید مراکز تداوی توبرکلوز در مناطق دور افتاده افغانستان ساخته شود وبیشتر گردد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:59:59 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG