لینک های دسترسی

Breaking News

اخطار ترکیه به امریکا


روسای جمهور امریکا و ترکیه
روسای جمهور امریکا و ترکیه

رجب طیب اردغان، رئیس جمهور ترکیه با اعلام اخطار به ایالات متحده گفته است که این کشور باید بین ترکیه و کردهای سوری یکی را انتخاب کند. قوای ایالات متحده با حزب اتحاد دموکراتیک،گروه کردی سوری، در جنگ با دولت اسلامی از نزدیک کار می کند.

این اخطار به تعقیب دیدار برت مک گرک، رئیس ائتلاف ضد دولت اسلامی هفته قبل از شهر سوری کوبانی و ملاقات او با اعضای حزب اتحاد دموکراتیک و قطعات حفاظت از خلق صادرشد.

جان کربی سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت آقای مک گرک، به همراه مقاماتی از وزارت دفاع با گروهی از فرماندهان عرب و کرد ملاقات کردند تا تحلیلی از عملیات اخیر علیه داعش داشته باشند.

"قطعات حفاظت از خلق" موفق شد به کمک حملات هوایی ائتلاف تحت رهبری امریکا، کنترل کوبانی در مقابل حملات داعش حفظ کند.

قطعات حفاظت از خلق کردستان
قطعات حفاظت از خلق کردستان

به گفته جان کربی مک گرک به کوبانی در شمال سوریه رفت تا با مقامات اداری غیرنظامی و نمایندگان شورای دموکرات سوریه ملاقات کند.

وزارت خارجه ترکیه برای ابراز ناراحتی از سخنان سخنگوی وزارت خارجه امریکا در مورد یک حزب سیاسی کرد ها و یک شاخه نظامی کرد ها در سوریه، جان بس، سفیر ایالات متحده در انقره را روز سه شنبه احضار کرد.

قوای ایالات متحده از حزب اتحاد دموکراتیک در جنگ با دولت اسلامی حمایت میکند، اما انقره این گروه کردی سوری را متهم می سازد که یک سازمان دهشت افگنی است که با گروه شورشی کارگران کردستان همدست می باشد و ترکیه با آن در جنوب ترکیه در حال نبرد می باشد.

تحلیل گران می گویند که مسکو درصدد برآمده است تا با کردهای سوری نوعی اتحاد را برقرار سازد. روسیه قویاً از موجودیت حزب اتحاد دموکراتیک حمایت نموده است، کاری را که انقره آنرا در مذاکرات ماه گذشته صلح در ‏ژنیو مانع گردید. مسکو درعین حال به کردهای سوری اسلحه نیز فراهم کرده است.

کادری گرسل، نویسنده امورسیاسی در ویب سایت المانیتور گفته است که بازدید مک گرک از کوبانی برای ایالات متحده از لحاظ ستراتیژیک خیلی دارای اهمیت می باشد.

گرسل گفت این یک حرکت مهم بود، حرکتی پیشگیرانه، اما مجاز. حرکتی بود که موقف ایالات متحده را در برابر کردهای سوری تقویت می بخشد، و درعین حال پیامی بود به انقره.


درحالیکه رهبران سیاسی ترکیه حزب اتحادیه دموکراتیک حزب اتحاد دموکراتیک و حزب کارگران کردستان را خطر بیشتر از گروه دولت اسلامی می داند، تحلیل گران به این باور اند که روابط بین انقره و واشنگتن هرچه بیشتر به سوی تیرگی می رود.

گرسل می گوید این تنش ها سبب گردیده است تا روابط میان دو کشور بازنگری شود.

به گفته گرسل، واشنگتن انقره را به چشم یک دوست می نگرد، اما واشنگتن انقره را غیرقابل اعتماد، و دوستی میداند که قابل پیش بینی نمی باشد.

واشنگتن به نوبه خود، هنوز هم ترکیه را یکی از شرکای خود در جنگ با گروه دولت اسلامی می پندارد. اما ناظران می گویند درحالیکه شکست دادن گروه دولت اسلامی برای واشنگتن ارجحیت دارد، و کردهای سوری یک قوای موثردربرابر قوای دولت اسلامی می باشد، روابط بین ایالات متحده و ترکیه ممکن برای یک مدت زمان طولانی تیره باقی بماند.

گزارش صدای امریکا

برگردان: عبدالواجد عادل

XS
SM
MD
LG