لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ختنۀ زنان و دختران باید کاملاً متوقف گردد


حد اقل ۲۰۰ میلیون زن و دختر در ۳۰ کشور جهان ختنه شده اند و نیم این تعداد در مصر، اتیوپیا و اندونزیا می باشند
حد اقل ۲۰۰ میلیون زن و دختر در ۳۰ کشور جهان ختنه شده اند و نیم این تعداد در مصر، اتیوپیا و اندونزیا می باشند

ملل متحد و سازمان های حقوق بشر خواهان توقف کامل عمل مضر ختنۀ زنان شده است، عمل که میلیون ها زن و دختر را در سراسر جهان متاثر کرده است.

ملل متحد و سازمان های حقوق بشر، خواهان توقف ختنۀ زنان در حالی شده اند که کشور های جهان از " روز بین المللی عدم تحمل قطع عضو تناسلی زنان" تجلیل می کند.

برای هزاران سال، زنان و دختران مورد ختنه قرار گرفته اند. اولین موارد ختنۀ دختران به ۲۵ سال قبل از میلاد در مصر ثبت شده است. در واقع مصر در قرن ۲۱ هنوز هم در زمرۀ یکی از کشور های به شمار می رود که ختنۀ زنان در آنجا در بیشترین حد صورت می گیرد.

مشکل حقوق بشر زنان و دختران

بر اساس یک گزارش یونسف یا صندوق حمایت از اطفال ملل متحد، حد اقل ۲۰۰ میلیون زن و دختر که امروز در ۳۰ کشور جهان زندگی می کنند، ختنه شده اند. بر اساس یافته های یونسف، نیمی از ختنۀ دختران در سه کشور مصر، اتیوپیا و اندونزیا صورت گرفته است.

اعتقاد بر این است که ختنه آرزوی زنان را برای همخوابگی با مردان کاهش می دهد.
اعتقاد بر این است که ختنه آرزوی زنان را برای همخوابگی با مردان کاهش می دهد.

ختنۀ زنان به طور گسترده در کشور های افریقایی و شرق میانه صورت می گیرد. طارق جسریفیک، یک سخنگوی سازمان صحت جهانی، می گوید که روند ختنۀ زنان و دختران شامل قطع کردن قسمتی بیرونی عضو تناسلی زنان و دختران می گردد که آنان را متضرر می کند. او می گوید که هیچ دلیل طبی برای انجام چنین کار وجود ندارد.

آقای جسریفیک گفت: "این کار تخطی از حقوق بشر زنان و دختران است و هیچ نفع طبی ندارد. این کار زنان و دختران از جهات مختلف ضرر می رساند. ختنۀ دختران به طور عموم بالای دختران خورد سال تا سن ۱۵ سالگی صورت می گیرد."

عواقب وخیم ختنۀ زنان

ختنۀ زنان و دختران موجب خون ریزی های شدید می گردد و در عین حال می تواند مشکل ادرار و عفونت را نیز ایجاد کند. این عمل همچنین می تواند ولادت زنان را پیچیده کند و خطر مرگ نوزادان را نیز افزایش دهد. شماری از زنان و دختران در نتیجه ختنه حتی جان می بازند و بسیاری از زنان و دختران از نتایج روانی این عمل به شدت رنج می برند.

عوامل فرهنگی و اجتماعی در عقب ختنۀ زنان و دختران وجود دارد. یکی از دلایل که در مورد گفته می شود، آماده کردن دختران برای ازدواج است. اعتقاد بر این است که این ختنه آرزوی همخوابگی را در دختران کاهش می دهد تا آنان بکارت خود را قبل از ازدواج و وفاداری خود را در جریان ازدواج، حفظ کنند.

بینیام مِزمور، یک کارشناس حقوق بشر، به صدای امریکا گفت که شماری از کشور های حالا قوانین را تصویب می کنند که بر اساس آن ختنۀ زنان و دختران را جرم تلقی پناشته می شود، اما این قوانین به صورت محدود تطبیق می گردد.

مِزمور گفت:"در برخی موارد این قوانین صریح نیست و حتی در برخی موارد که قوانین صراحت دارد، عمل نمی شود. باز هم رهبران سنتی، رهبران مذهبی نقش دارد که آنرا بازی می کنند."

ادارات ملل متحد هشدار می دهند که میزان پیشرفت ها برای خاتمه بخشیدن ختنۀ زنان و دختران در مقایسه با رشد نفوس، کافی نیست. آنان می گویند هرگاه وضیعت فعلی ادامه یابد، شماری زنان و دختران که معروض با این "عمل وحشیانه" استند در ۱۵ سال آینده به صورت قابل ملاحظه افزایش خواهد یافت.

زنان در مالی برای جلوگیری از ختنۀ زنان و دختران مبارزه می کنند
زنان در مالی برای جلوگیری از ختنۀ زنان و دختران مبارزه می کنند

در همین حال، بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، طی اعلامیۀ از خانواده ها در سراسر جهان، کارمندان بخش صحت، رهبران مذهبی و مقامات حکومتی خواست تا همه با همدیگر یکجا دست بکار شوند و جلو این عمل مضر را در جوامع شان بگیرند.

XS
SM
MD
LG