لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: معارف و صحت در افغانستان در معرض خطر است


ملل متحد گزارش داده است که در سال ۲۰۱۵تهدیدات و عدم دسترسی کودکان افغان به صحت، نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.
ملل متحد گزارش داده است که در سال ۲۰۱۵تهدیدات و عدم دسترسی کودکان افغان به صحت، نسبت به سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است.

گزارش مشترک دفتر هیأت معاونت ملل متحد و ادارۀ حمایت از اطفال این سازمان نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۵ میلادی در بخش دسترسی کودکان افغانستان به معارف و خدمات صحی سال پرخطری بوده و ۱۸۲ فیصد تهدیدات نسبت به یک سال پیشتر آن بیشتر بوده است.

این گزارش که زیر نام «آموزش و صحت در معرض خطر» امروز نشر شد، وضعیت آموزش و صحت کودکان را در افغانستان، از اول جنوری ۲۰۱۳ تا آخر دسامبر ۲۰۱۵ را در بر می‌گیرد.

این گزارش نشان می‌دهد که در این دو نهاد در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۲۵ واقعۀ ثبت شده است که دسترسی کودکان افغان را به معارف و صحت با تهدیدات جدی مواجه ساخته است.

در این سال تهدیدات و عدم دسترسی کودکان افغان به صحت، نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی افزایش یافته و در سال ۲۰۱۴ میلادی ۵۹ واقعۀ ثبت شده است که دسترسی کودکان را به خدمات صحی محدود کرده است.

گزارش یوناما و یونیسف می‌گوید که در سال گذشتۀ میلادی ۲۰ کارمند صحی کشته شده، ۴۳ تن زخم برداشته و ۶۶ تن دیگر ربوده شده اند.

در بخش معارف نیز شماری زیادی از کودکان افغان در سال ۲۰۱۵ میلادی از درس محروم شده اند و این دو نهاد سازمان ملل، ۱۳۲ واقعه را مستندسازی کرده که سبب محروم‌شدن کودکان افغان از تعلیم شده است.

گزارش یوناما و یونیسف بیانگر این است که ۱۱ کارمند معارف در این سال جان باخته اند، ۱۵ تن زخم برداشته و ۴۹ تن دیگر ربوده شده اند و نسبت به سال ۲۰۱۴ یک اندازه افزایش را نشان می‌دهد.

گزارش می‌افزاید که در سال ۲۰۱۵ میلادی به دلیل ناامنی‌ها ۳۶۹ مکتب مسدود شده و ۱۳۹ هزار شاگرد از تعلیم بازمانده اند و جلو رفتن ۶۰۰ معلم به مکتب گرفته شده است.

در این گزارش آمده است که از جملۀ ۲۵۷ واقعۀ مستندشده در سال ۲۰۱۵ میلادی، اکثریت آنان شامل تهدید و ترساندن بوده است که نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی، افزایش ۱۸۲ فیصدی داشته است. در این گزارش نوعیت اعمال تهدید و ترساندن، شامل تهدید به مرگ، ضرب و جرح کامندان صحی و معارف، بستن مکاتب، نامۀ منع حضور در مکاتب به ویژه علیه دختران، اخاذی و سایر اقدامات آسیب‌رسان بوده است.

یوناما و یونیسف همچنان واقعاتی را مبنی بر کارگذاری ماین و مواد منفجره در نزدیکی مکاتب و کلینیک‌ها مستندسازی کرده است که منجر به کشته و زخمی شدن کارمندان صحی و معارف گردیده است.

نیکولاس هیسم نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد در افغانستان گفته است که یافته‌های این گزارش عمیقاً نگران‌کننده است؛ چون معلمین، داکتران و کارمندان صحی بسیار به سادگی مورد تهدید و خشونت قرار می‌گیرند و به سهولت مدارس و تجهیزات شفاخانه‌ها استفاده سوء می‌شود.

در این گزارش به نقل از اکهیل آییر نمایندۀ دفتر حمایت از سازمان ملل متحد در افغانستان نگاشته است که در سال ۲۰۱۵ میلادی کودکان افغان با وضعیت جدی مواجه بودند با آنکه این کودکان را فقر تهدید می‌کند.

یوناما و یونیسف از تمام احزاب و طرف‌های جنگ خواسته اند که حقوق کودکان را در نظر بگیرند و به مصؤونیت خدمات صحی و آموزشی آنان توجه کنند.

XS
SM
MD
LG