لینک های دسترسی

Breaking News

تهدید ملل متحد به محدودیت کمک‌ ها به افغانستان


نیلاب مبارز، سخنگوی یوناما در کابل
نیلاب مبارز، سخنگوی یوناما در کابل

نمایندگی ملل متحد در افغانستان در واکنش به تظاهرات روز گذشته در مقابل دفتر این سازمان در کابل هشدار داده است که در صورت ادامۀ این گونه بدرفتاری، ملل متحد مجبور خواهد شد تا فعالیت های خود را در افغانستان شدیداً محدود سازد.

هیأت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان یا یوناما با نشر پیام مختصری در صفحۀ تویتر خود همچنان از کاهش شمار کارمندان و میزان مساعدت های خود به افغانستان هشدار داده است.

مجموعۀ کوچکی از مظاهره کنندگان زیر نام "روند ضد تقلب" روز گذشته در برابر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل تجمه کرده و با سردادن شعار های "مرگ بر ملل متحد" آن سازمان را به دست داشتن در تقلبات انتخاباتی محکوم کرد.

نیلاب مبارز، سخنگوی یوناما به رادیو آشنا گفت که حملات لفظی بر ملل متحد قابل پذیرش نیست. او اضافه کرد که تهدید و آزار و اذیت کارمندان سازمان ملل متحد، تهدید به جامعۀ جهانی است.

کارمندان ملل متحد در حالی از روند تفتیش و بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نظارت می‌کند که هر دو نامزد - اشرف غنی احمدزی و عبدالله عبدالله- ادعای پیروزی در انتخابات را کرده و یکدیگر شان را به ارتکاب تقلبات انتخاباتی متهم می کنند.

خانم مبارز گفت که روند تفتیش و ابطال آرای انتخابات بنا به درخواست هر دو نامزد یک روند کاملاً افغانی است و سازمان ملل متحد و متخصصین و ناظرین بین المللی آن را تنها همکاری تخنیکی کرده است.

تهدید سازمان ملل متحد به کاهش کارمندان و مساعدت های آن اداره به حکومت افغانستان، بیانگر شدت و جدیت بحران انتخابات افغانستان است.

هرچند کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از پایان روند تفتیش و بازشماری آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری خبر داد، چانه زنی های سیاسی هر دو نامزد روی تشکیل حکومت وحدت ملی همچنان ادامه دارد.

در همین حال ریاست جمهوری افغانستان با نشر خبرنامه یی گفته است که هر دو نامزد انتخابات روز شنبه با حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان جداگانه دیدار کردند.

آقای کرزی پس از دیدار با عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی گفت که اختلافات میان نامزدان تا یک یا دو روز دیگر حل شده و توافقات بین آنان نهایی خواهد شد.

آقای کرزی در دیدار با اعضای شورای علمای افغانستان ضمن بیان این مطلب گفت که در وجود هر دو نامزد "فضای همکاری، شوق و تفاهم" دیده می شد. اعضای شورای علما نیز از هر دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری خواستند تا اختلافات شان را از ورای گفتگو حل کنند.

در حالیکه روند تفتیش آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تکمیل شده است، انتظار می رود که نتایج نهایی انتخابات تا چند روز دیگر اعلان شود، اما تا کنون تاریخ دقیق آن مشخص نشده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG