لینک های دسترسی

Breaking News

معضل تصمیم گیری امریکا به خروج از افغانستان


بر اساس قطعنامه سازمان ملل، اکثریت نیروهای خارجی که طی یک دهه در افغانستان عملیات داشتند تا ختم سال جاری از این کشور خارج خواهند شد و فقط شماری از سربازان و مربی ها برای آموزش نیروهای امنیتی در افغانستان باقی خواهند ماند.

اما، اردوی ایالات متحده با نبود توافقنامه دو جانبه امنیتی در یک موقف دشوار در افغانستان قرار گرفته است زیرا بدون آن، موجودیت آنها بعد از سال ۲۰۱۴ در آن کشور غیر قانونی خواهد بود.

باوجودی که لویه جرگه افغانستان در ختم سال قبل، این توافقنامه را تایید کرد، اما حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان از امضای آن سرباز زده و این توافقنامه در حال حاضر هیچ اعتباری ندارد.

کارشناسان می گویند که کرزی دلایل خود را برای عدم امضای این توافقنامه دارد که شامل میزان تلفات غیر نظامیان در عملیات های اردوی امریکا در افغانستان می شود و این موضوع باعث شده است که افغان ها در مقابل حضور سربازان خارجی در کشور شان، حساسیت پیدا کنند.

با وجود آنکه هر دو کاندید ریاست جمهوری، عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی گفته اند که پیمان دوجانبۀ امنیتی و دفاعی را با ایالات متحده امضا خواهند کرد اما نتایج انتخابات هنوز هم اعلان نشده و سربازان امریکایی را با بی سرنوشتی مواجه ساخته است.

دیدگاه تحلیلگران

علی میثم نظری تحلیلگر امور سیاسی می گوید که ایالات متحده با پیشنهادی مختلف باید جلو آید.

نظری گفت که "ما باید یک نمونۀ دیگری از آنچه را شاهد باشیم که ایالات متحده به حکومت عراق پیشنهاد کرد، چیزی مشابه پیمان دوجانبۀ امنیتی اما حکومت عراقی آن پیمان را امضا نکرد و ایالات متحده در پایان سال 2011 آن کشور را ترک کرد."

وحید مژده، تحلیلگر سیاسی افغان گفت که اینها همه بهانه جویی ایالات متحده است تا اهداف ستراتیژیک و منافع اش را دریابد – یا پیمان را امضا کند یا آن کشور را ترک کند.

آقای مژده گفت "سرباران امریکایی در سال 2011 بدون هیچ اساسی به افغانستان آمدند، آنان به این کشور آمدند و در این کشور به جنگ پرداختند و شماری زیادی از مردم را کشتند. اگر آنان میخواهند افغانستان را ترک کنند و در این کشور صلح و امنیت میخواهند، پس این ممکن است. اما در جریان این 14 سال هیچ برنامۀ برای صلح در افغانستان وجود نداشت".

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ پنجم ماه اپریل برگزار شد و این انتخابات به تاریخ 14 ماه جون به دور دوم رفت اما نتیجۀ این دور هنوز هم اعلان نشده است و مذاکرات میان هر دو جانب هنوز هم جریان دارد.

XS
SM
MD
LG