لینک های دسترسی

Breaking News

کنینگام: رئیس جمهور آینده تا پایان آگست کار را آغاز میکند


سفیر امریکا در کابل می گوید رئیس جمهور جدید افغانستان باید تا ختم ماه آگست حلف وفاداری یاد کند.

جیمز کنینگام می‌گوید جامعۀ جهانی امیدوار است رئیس جمهور آیندۀ افغانستان در نشست سران کشور های عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در اوایل ماه سپتمبر در بریتانیا اشتراک ورزد.

سفیر ایالات متحده افزود که با روی کار آمدن حکومت جدید در افغانستان، رئیس جمهور آینده بتوانند قرارداد امنیتی میان کابل و واشنگتن را نهایی کند "تا مناسبات افغانستان و مردم این کشور را در دهه بعدی با جهان تعریف کند و روشن بسازد"

آقای کنینگام در یک نشست خبری روز دوشنبه در کابل گفت ختم مؤفقانه تفتیش آرا و ایجاد دولت وحدت ملی نه تنها برای امنیت، رشد اقتصادی افغانستان و اوضاع سیاسی این کشور مهم است بلکه بر مناسبات افغانستان با شرکایی بین المللی اش نیز از اهمیت ویژه برخوردار است.

سفیر امریکا در مورد نقش رئیس اجرایه یی که قرار است در حکومت آینده تعین شود گفت هنوز هم بحث ها در این مورد میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ادامه دارد و صلاحیت های این سمت را باید نامزدان ریاست جمهوری مشخص کنند.

اما او بار دیگر پافشاری کرد که سمت رئیس اجرایه یی به اساس فرمان رئیس جمهور مشخص و تعیین می‌گردد.

روند بازنگری و بازشماری آرأ

در این حال مسوولین کمیسیون مستقل انتخابات می گویند به منظور تسریع روند بازنگری آرا تیم های تفتیش کننده را افزایش داده اند، و تمام اسنادی که به اساس آن ابطال آرا صورت می گیرد نهایی ساخته اند.

به گفتۀ نورمحمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نرم افزار (سافت ویر) که به همین هدف آماده شده، به زودی در کمپیوتر های کمیسیون نصبت و آغاز به کار خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان به رسانه ها گفت امروز ۲۰ تیم به تیم های تفتیش علاوه شده است و شمار تیم های تفتیش کننده به روز دوشنبه به دوصد و بیست تیم رسیده است.

آقای نور گفت قرار است در روز های آینده شمار تیم های تفتیش به سی صد تیم برسد تا روند تفتیش به وقت معین تکمیل گردد.

همچنان یک گروهی از نهاد های جامه مدنی افغانستان امروز در یک نشست خبری جداگانه خوستار پایان دادن به بن‌بست های انتخاباتی شده و از نامزدان خواستند که منافع ملی را قربانی اهداف شخصی و گروهی نکنند.

اعضای نهاد های جامه مدنی افغانستان همچنان با نشر اعلامیۀ گفتند که بن‌بست های به وجود آمده بر سر نتایج انتخابات مردم را نگران کرده و تاثیرات منفی بر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی داشته است.

XS
SM
MD
LG