لینک های دسترسی

Breaking News

تعهد امریکا و چین برای حمایت افغانستان


عبدالله عبدالله و وزرای خارجه امریکا و چین از روند صلح افغانستان حمایت می کند، ولی نه به قمیت دست آورد های آن کشور
عبدالله عبدالله و وزرای خارجه امریکا و چین از روند صلح افغانستان حمایت می کند، ولی نه به قمیت دست آورد های آن کشور

وزاری خارجه ایالات متحده و چین در نشست عالی مجمع عمومی ملل متحد در مورد افغانستان گفتند که افغانستان هنوز هم با دشواری های مواجه است و جامعه بین المللی باید آن کشور را در روند مصالحه و باز سازی، کمک کند.

در همین حال، عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان، در این نشست گفت که کشورش به تندروان و گروه های دهشت افگن اجازه نخواهد داد تا خواست های شان را بالای مردم افغانستان تحمیل کند.

آقای عبدالله گفت: "ما نمی توانیم به تندروان و دهشت افگنان اجازه بدهیم تا تعبیر های کاذب توام با خشونت را تحمیل کنند که موجب نقض حقوق بشر، نظم قانونی جامعه و آرمان های مردمی می شود. به همین شکل، سایر کشور ها نباید به خاطر اهداف سیاسی و نظامی اعمال دهشت افگنی را مورد حمایت قرار بدهند و یا برای چنین اعمال تسهیلات فراهم کنند."

به نظر شماری از تحلیلگران، اشاره آقای عبدالله به پاکستان بود، کشوریکه بار ها از سوی مقامات افغانستان متهم به حمایت از طالبان و گروه های دهشت افگنی شده است.

آقای عبدالله همچنین گفت که برای مبارزه بر ضد دهشت افگنی و افراط گرایی، نیاز است تا همگرایی منطقه ایجاد گردد. رئیس اجراییه افغانستان تاکید کرد که حکومت افغانستان از روند صلح حمایت می کند، ولی در عین حال، از مردم و حاکمیت ملی کشور دفاع خواهد کرد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در این نشست گفت افغانستان در چند سال گذشته دست آورد های داشته، ولی هنوز هم با تهدید های جدی مواجه است.

آقای کری گفت: "ما همه می دانیم که افغانستان با دشواری های زیادی مواجه است. مردم افغانستان هنوز هم با تهدید طالبان و سایر خشونت های افراط گرایی روبرو اند. ادارات حکومتی و عدلی هنوز هم نیاز به تقویت دارند. سیستم انتخاباتی هنوز هم به اصلاحات جدی نیاز دارند که این هدف داکتر عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان نیز می باشد. فساد اداری، تخطی از حقوق بشر همه مسایل مورد نگرانی است که باید به آن پرداخته شود."

آقای کری همچنین اضافه کرد که طالبان و شبکه حقانی نظامیان و غیر نظامیان افغان و کارمندان امریکایی را در افغانستان مورد حملات خشونت بار قرار می دهند. علاوه بر آن، آقای کری گفت که القاعده هنوز هم به مثابۀ یک تهدید باقی مانده ولی گروه دولت اسلامی یا داعش تهدید تازۀ است که بر مشکلات افغانستان افزوده است.

وزیر خارجه امریکا افزود که واشنگتن از روند صلح به مالکیت و رهبری افغانستان حمایت می کند، ولی تاکید کرد روند صلح نباید دست آورد های سال های گذشته افغانستان را از بین ببرد.

وزیر خارجۀ امریکا گفت: "تاکید می کنم که توافق صلح نباید به قیمت دست آورد های زنان افغانستان و جامعه مدنی به دست بیاید. و یا صلح که حقوق اقلیت ها در را نظر نگیرد - حقوقی که قانون اساسی افغانستان از آن حراست می کند."

آقای کری افزود که جامعه بین المللی به شمول ایالات متحده، نباید حکومت افغانستان را در تلاش برای صلح و ثبات، تنها بگذارد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده گفت: " همه ما توانایی آن را داریم تا افغانستان را کمک کنیم. شماری از کشور ها در دور این میز، توانایی بیشتر برای کمک دارند. اشتباه نکنید؛ آینده افغانستان برای هر یک ما با اهمیت است.

وانگ ای، وزیر خارجه چین، که در این نشست حضور داشت گفت که رهبران امریکا و چین هر دو تعهد کردند تا در باز سازی افغانستان سهم بگیرند.

آقای ای گفت: "همه ما باید روی مسایل مشخص توافق کنیم و از اولویت های افغانستان حمایت لازم کنیم. دید گاه چین این است که در قدم نخست از حکومت وحدت ملی در افغانستان حمایت صورت گیرد."

وزیر خارجه چین همچنین ابراز امیدواری کرد که روند مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان پیش برود.

آقای ای گفت: "قسمی که ما می دانیم، حکومت افغانستان و طالبان خواهان گفتگو های سیاسی استند. امیدواری چین این است تا سایر گروه ها ذیدخل گردهم جمع شده حکومت افغانستان و طالبان را تشویق کنند تا بار دیگر با هم گفتگو کنند و شرایط دور بعدی گفتگو ها را مساعد بسازند.

صلاح الدین ربانی، وزیر خارجه افغانستان نیز در جریان این نشست از کشور های حامی افغانستان خواست تا به همکاری شان در افغانستان ادامه دهند.

آقای ربانی گفت:" ما همه از دشواری های که افغانستان با آن مواجه است، آگاه استیم. فایق آمدن به این مشکلات و دشواری ها، مستلزم ادامه کمک های شما در دهۀ انتقالی است."

در ۱۴سال گذشته، جامعه بین المللی میلیارد ها دالر برای افغانستان کمک کرده است، ولی هنوز هم اقتصاد آن کشور وابسته به کمک های بین المللی است.

علاوه بر آن، فساد گستردۀ اداری، کشت مواد مخدر، نقض حقوق بشر، افزایش و گسترش نا امنی و تنش های سیاسی میان گروه مختلف در آن کشور از جمله مشکلات جدی است که افغانستان با آن مواجه است.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG