لینک های دسترسی

Breaking News

مبارزه تهران و واشنگتن با دشمن مشترک در عراق


ایران در حمایت از بشارالاسد با روسیه هم پیمان است، ولی در مورد گروه دولت اسلامی تهران و واشنگتن هر دو عین نگرانی را دارند. ایران قوای کردی عراقی را که از حمایه هوایی هوایی امریکا برخوردار هستند، مسلح میسازد.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در مورد همکاری با ایران علیه داعش گفت همکاری مستقیم نظامی میان تهران و واشنگتن در عراق وجود ندارد، اما او به صدای امریکا گفت که تهران و واشنگتن نمی خواهند در حالی که با یک دشمن مشترک می جنگند، جلوی راه یکدیگر قرار بگیرند.

آقای کری گفت " ایران و ایالات متحده هر دو آنقدر باهوش هستند که اقدامات احتیاطی برای اطمینان یافتن از کاهش خطر درگیری احتمالی" میان دو طرف را در نظر بگیرند.

آقای کری افزود که اتخاذ چنین تدابیری برای کاهش خطر درگیری ناخواسته از نظر نظامی استفاده از عقل سلیم است اما به معنی همکاری نظامی میان ایران و امریکا در عراق نیست.

یک مقام ارشد وزارت امورخارجه امریکا گفت ایالات متحده و متحدان عرب در ائتلاف علیه داعش "تقریبا از آنچه ایران در حال انجام دادن در عراق است، آگاهند و آنها نیز سعی نمی کنند تا آن را مخفی کنند".

فرانسه هفته آینده میزان کنفرانسی درباره «دولت اسلامی» است که چهار عضو دائم دیگر شورای امنیت سازمان ملل متحد - بریتانیا، چین، روسیه، و امریکا - نیز در آن شرکت دارند.

مقامات فرانسه پیشتر گفته بودند ایران نیز باید در این کنفرانس شرکت کند. اما ایران معتقد است که در برخورد با گروه «دولت اسلامی» در عراق و سوریه باید نمایندگان دولت سوریه نیز حضور داشته باشند که این با مخالفت امریکا، بریتانیا و فرانسه مواجه شده است.

آقای کری درباره ترکیه گفت این کشور دارای یک مرز طولانی با سوریه است و اهمیت زیادی دارد. او گفت بسیاری از نیروهای خارجی داعش از طریق ترکیه وارد شده اند و صحبت های زیادی در آنجا باید بشود.

کری: روسیه نباید مانع و سدی برای ائتلاف علیه داعش شود

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده در مصاحبه ای با صدای امریکا، روز پنجشنبه گفته بود که "امیدوارم که روسیه ببیند که داعش واقعا برای آنها هم یک تهدید است".

آقای کری گفت در بسیاری از کشورهای اطراف و نزدیک روسیه و حتی در خود آنکشور مشکلاتی وجود دارد و تروریست هایی هستند که از داعش و آنچه در عراق و سوریه میگذرد، الهام می گیرند. اشارۀ آقای کری به منطقه چیچنیا بود.

آقای کری گفت روسیه نباید مانع و سدی برای ائتلاف علیه داعش شود، بلکه باید به تلاش های بین المللی علیه پیکارجویان «دولت اسلامی» بپیوندد.

آقای کری افزود، ادارۀ اوباما امیدوار است حکومت ولادمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، به جامعه بین المللی کمک کند تا بتواند وارد "رفتاری مسوولانه" برای برخورد با داعش شود و به جنگ سوریه پایان دهد.

XS
SM
MD
LG