لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: تنها امریکا توان رهبری جنگ با دولت اسلامی را دارد


یادبود از حملات یازدهم سپتمبر در ایالات متحده
یادبود از حملات یازدهم سپتمبر در ایالات متحده

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده گفت که جهان در برابر تهدیدی که از سوی جنگجویان دولت اسلامی ایجاد شده، به هم پیوسته است.

آقای اوباما روز شنبه در بیانیۀ هفته وار رادیویی اش گفت که با استفاده از فرصت در مجمع عمومی ملل متحد، بر ادامۀ اجماع جهانی بر ضد این گروه جنگجو تاکید خواهد کرد.

رئیس جمهور ایالات متحده با تاکید بر موضعگیری حکومت اش بر ضد گروه دولت اسلامی گفت: "به دلیل اینکه ما رهبری مسیر درستی را در پیش گرفته ایم، کشور های بیشتری به ایتلاف ما می پیوندد. تا کنون بیش از ۴۰ کشور در مبارزه برضد دولت اسلامی عراق، به ما پیشنهاد کمک کرده است."

قرار است رئیس جمهور ایالات متحده هفتۀ آینده درگرد همآیی سالانۀ رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند که گفته می شود یکی از موضوعات کلیدی این نشست را گروه دولت اسلامی تشکیل میدهد. قرار است رئیس جمهور اوباما چهارشنبه آینده در این مورد در مقر ملل متحد سخنرانی کند.

مجلس سنای ایالات متحده روز پنجشنبه ۱۸ سپتمبر با ۷۸ رای موافق در برابر ۲۲ رای مخالف، برنامۀ رئیس جمهور اوباما را برای کمک به شورشیان سوری به هدف مبارزۀ علیه جنگجویان سنی گروه دولت اسلامی که مناطقی را در عراق و سوریه اشغال کرده اند ، تصویب کرد. طرح یاد شده یک روز پیشتر از آن از سوی مجلس نمایندگان تصویب شده بود.

اوباما گفت که بیش از ۴۰ کشور به شمول کشور هایی از جهان عرب به عنوان بخشی از این ایتلاف برضد دولت اسلامی، پیشنهاد کمک کرده است. او تذکر داد که فرانسه نیز به انجام حملات هوایی علیه مواضع جنگجویان دولت اسلامی پیوسته است.

آقای اوباما یکبار دیگر بر توانمندی ایالات متحده برای مبارزه با تهدید گروه دولت اسلامی تاکید کرده گفت: "این تلاشی است که تنها ایالات متحده قابلیت رهبری آن را دارد. زمانیکه جهان تهدید می شود، زمانیکه جهان به کمک نیاز دارد، از امریکا تقاضای کمک می کند."

جنگجویان دولت اسلامی که از یک سال به اینسو قسمت هایی از مناطق نفت خیز و زراعتی شرق سوریه را اشغال کرده اند، در نیمه های ماه جون از طریق شهرهای عمدتاً سنی نشین به طرف شمال عراق حرکت کرده و شهر هایی به شمول تکریت و موصل را تصرف کردند. جنگجویان تا حدود ۲۰ کیلومتری شمال بغداد، مرکز آن کشور، پیشروی کرده اند.

ایالات متحده برای نخستین بار در ماه اگست حملات هوایی را برضد پیشروی دولت اسلامی به طرف اربیل مرکز کردستان عراق، آغاز کرد. از آن پس ایالات متحده تلاش کرده است تا ایتلاف جهانی را برای از بین بردن این گروه افراطگرای مسلمان ایجاد کند.

گزارش: رویترز

برگردان: حفیظ آصفی

XS
SM
MD
LG