لینک های دسترسی

Breaking News

کننگهم: پیش داوری در مورد انتخابات زیانبار است


جیمز کننگهم، سفیر ایالات متحده در افغانستان
جیمز کننگهم، سفیر ایالات متحده در افغانستان

سفیر ایالات متحده در کابل می گوید که در "رقابت های انتخاباتی همیش یک جناح بازنده و جناح دیگر برنده می شود و این باید مورد پذیرش همه قرار گیرد."

جیمز کننگهم؛ این سخنان خود را در مورد اظهارات اخیر عطا محمد نور، والی بلخ ابراز داشت که در مصاحبۀ با واشنگتن پست گفته بود اگر نامزد مورد نظرش برندۀ انتخابات نگردد، به قیام مدنی دست خواهد زد.

آقای کننگهم در مصاحبه با صدای امریکا گفت "من به آقای نور گفتم در صورتیکه نتیجۀ انتخابات خلاف میل آقای عطا و یا کسی دیگر باشد، پیشی بینی های نزاع و اظهارات مثل اشغال دوایر و مانند آن، زیان بار است."

سفیر امریکا در کابل افزود که یکی از بخش های دموکراسی همین است که باید با افرادی نیز صحبت شود که شما را حمایت نمی کنند و تلاش صورت گیرد تا حمایت آنان نیز کسب شود.

عطا محمد نور روز چهارشنبه در مصاحبۀ با واشنگتن پُست هشدار داد که اگر شمارش مجدد آرای جاری یکجانبه بوده و در آن تقلب صورت گرفته باشد، نتایج را نپذیرفته و به قیام های مدنی خواهند پرداخت.

والی بلخ همچنان در آن مصاحبه گفته بود که خواهان بحران نیستند اما به گفتۀ او برای دفاع از حقوق مردم دست به قیام های بزرگ مدنی خواهند زد، تأسیسات و دفاتر دولتی را اشغال خواهند کرد، روند انتخابات را تحریم نموده و حکومت آیندۀ را به رسمیت نخواهند شناخت.

تلاش برای تسریع تفیش آرا

این در حالی است که روند تفتیش ۶۰۰۰ صندوق آرا، امروز شنبه در کابل آغاز شد. سفیر ایالات متحده در کابل می گوید که کشورش تلاش می کند این روند را سرعت بخشد.

آقای کننگهم در مصاحبه با رادیو تلویزیون آشنا در کابل گفت که هر آنچه در توان دارند انجام خواهند داد تا روند تفتیش را سرعت بخشیده و مذاکرات سیاسی را میان نامزدان و تیم هایشان ترغیب کنند تا به گفتۀ آقای کننگهم "به هدفِ – پایان این روند و تحلیف رئیس جمهور آیندۀ افغانستان– نایل آیم."

سفیر امریکا در کابل تاکید ورزید که اگر چنین نتوانیم "پس این از دست دادن یک فرصت خواهد بود، اما این امکان پذیر است."

قرار است اجلاس سران ناتو در ماه سپتمبر در ویلز برگزار گردد و آن کشور ها در مورد آیندۀ حضور شان در افغانستان تصمیم بگیرند.

آقای کننگهم تاکید ورزید که برای ارتباط گرفتن دوباره افغانستان با جامعۀ جهانی بسیار مهم است تا رئیس جمهور آیندۀ افغانستان در اجلاس ماه سپتمبر سران ناتو اشتراک کند.

XS
SM
MD
LG