لینک های دسترسی

Breaking News

کری: روند صلح شرق میانه خاموشانه از سرگرفته می شود


جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا
جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا

تحلیلگران می گویند که درگیری های اخیر و ادامۀ اعمار شهرک های یهودی نشین، روند صلح شرق میانه را با چالش روبرو خواهد ساخت.

به نظر می رسد که به دلیل کشیدگی ها به خاطر کشته شدن یک جوان امریکایی فلسطینی تبار از سوی نظامیان اسرائیلی در کنارۀ غربی و طرح اعمار مسکونه های جدید در شرق بیت المقدس که پس از پنجاه روز درگیری میان اسرائیل و فلسطین صورت می گیرد، آغاز دوبارۀ گفتگو ها میان دو طرف امیدوار کننده نخواهد بود.

جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا می گوید که وضعیت موجود "ناپایدار" است وحکومت رئیس جمهور باراک اوباما برای از میان برداشتن این چالش ها که باعث وخامت بیشتراوضاع می گردد، تلاش می ورزد.

وزیر خارجۀ ایالات متحده امریکا افزود که یافتن راه برای مذاکره مهم است، اما بهتر از که خاموشانه کار شود، کاری که به گفتۀ هم اکنون ایالات متحده آن را انجام می دهد.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسرائیل می گوید که اعمار مسکونه های یهودی نشین بخشی از کاری است که اسرائیل در مدت ۵۰ سال آنرا انجام داده است. او افزود که این موضوع برای فلسطینی ها روشن است که این ساحات در هرگونه ترتیبات آینده، تحت حاکمیت اسرائیل قرار خواهد داشت.

اما رامی حمدالله، صدراعظم اداره فلسطینی می گوید که اعمار مسکونه های یهودی نشین غیر قانونی است. این مقام فلسطینی ابراز خوشبینی می کند که اشغال پایان خواهد یافت و یک کشور مستقل فلسطینی که شرق بیت المقدس مرکز آن باشد، به میان خواهد آمد.

شماری از آگاهان نحوۀ پرداخت رهبران اسرائیل و فلسطین را انتقاد کرده می گویند که اختلاف کارکرد محمود عباس، رئیس ادارۀ فلسطینی و بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل فضا را تنیده تر ساخته است.

گایا زیف، پژوهشگر در پوهنتون امریکایی می گوید که اساساً رهبران فلسطین و اسرائیل ضعیف بوده و از پذیرش آزمون ها فرار می کنند. او افزود که آنان در محور طرفدارن داخلی خود که به گفتۀ زیف "حامیان تندرو داخلی اند" تمرکز می کنند.

ادم ایرلی، دیپلومات پیشین ایالات متحده می گوید که اسرائیل همواره ادارۀ فلسطینی و ائتلاف آنرا با حماس، نادیده گرفته است. او می افزاید که اسرائیل بیشتر در مورد وضعیت سیاسی فلسطینیان حرف می زند که در آن محمود عباس بیشتر به مثابۀ یک نماد است تا اینکه انگیزه باشد.

این دپلومات بازنشستۀ امریکایی می گوید که این نوعی سیاست منقسم بین دو بدنۀ متفاوت است که یکی آن به مقاومت مسلحانه باورمند است و دیگر به همزیستی مسالمت آمیز و همدیگر پذیری معتقد است.

دورنمای آغاز مذاکرات به رهبری جان کری، پس از آن رنگ باخت که مصر پس از حملات دهشت افگنی در شمال آن کشور، حالت اضطرار را اعلام کرد. درآن حملات ۳۳ کارمند امنیتی مصر کشته شد.

گزارشگر: سکات سترن

برگردان: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG