لینک های دسترسی

Breaking News

رسانه‌های پاکستان از قطع کمک امریکا به آن کشور خبر دادند


مقامهای امریکایی می گویند که پاکستان بر ضد شبکۀ حقانی اقدام کافی نمی کند
مقامهای امریکایی می گویند که پاکستان بر ضد شبکۀ حقانی اقدام کافی نمی کند

وزارت خارجۀ پاکستان از ابراز نظر در مورد گزارشهای مبنی بر قطع کمکهای نظامی ایالات متحدۀ امریکا به پاکستان خودداری می کند. رسانه های پاکستانی گزارش داده اند که واشنگتن با این ادعا که اسلام آباد در جنگ برضد شبکۀ حقانی پیشرفت کافی نداشته است، کمکهای خود را به پاکستان قطع کرده است.

اگر ادارۀ رئیس جمهور باراک اوباما به کانگرس ایالات متحدۀ امریکا تصدیق نکند که عملیات نظامی پاکستان شبکۀ حقانی را به گونۀ قابل ملاحظه ضربه زده است، پرداخت بستۀ کمکی امریکا به پاکستان، به تعویق خواهد افتاد. این پول در بدل آن اقدامات نظامی پاکستان پرداخته می شود که قوای نظامی ایالات متحده را در افغانستان کمک کند.

روزنامۀ دان پاکستان روز پنج شنبه گزارش داد که ایالات متحده عملیات نظامی پاکستان بر ضد شبکۀ حقانی را ناکافی تلقی کرده است. سفارت ایالات متحده در اسلام آباد با وقف تقاضای مکرر، از ابراز نظر در این مورد خودداری کرده است.

قاضی خلیل الله سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان نیز از ارایۀ پاسخ به پرسشهای مستقیم در این ارتباط پرهیز کرد، در عوض بر موقف همیشگی پاکستان تکیه کرد.

خلیل الله گفت که اسلام آباد و واشنگتن سرگرم مشاورت در مورد موضوعات مختلف از جمله این مساعدتها است. با اینحال، او تاکید کرد که عملیات جاری نظامی ضرب عضب در امتداد مرز، بر ضد همه دشمنان پاکستان و افغانستان رویدست گرفته شده است.

ضرب عضب نام عملیاتی است که به گفتۀ پاکستان، گروه های تندرو را در وزیرستان شمالی در نزدیکی مرز میان افغانستان و پاکستان هدف قرار می دهد.

مقام های افغان و امریکایی از دیرزمان می گویند که شبکۀ حقانی، یکی از مرگبارترین گروه های تندرو در منطقه، در خفا از سوی ادارۀ استخبارات نظامی پاکستان حمایت می شود.

اوایل همین ماه، جان کمپبل فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در نهاد بروکینگز در واشنگتن بدون تردید گفت که تلاش پاکستان بر ضد شبکۀ حقانی به آن حد کافی نیست که ایالات متحده را در رسیدگی به تهدید آن شبکه کمک کند.

کمپبل به این باور است که حکومت پاکستان هراس دارد که در صورت هدف قرار دادن شبکۀ حقانی، مبادا این شبکۀ دهشت افگن به ضد پاکستان به پا برخیزد.

در همین حال مقام های نظامی پاکستان ادعا دارند که از روز یک شنبه تا کنون بیش از ۱۵۰ دهشت افگن را وزیرستان شمالی از بین برده اند.

XS
SM
MD
LG