لینک های دسترسی

Breaking News

آیا روسیه و امریکا به جنگ سرد برگشته اند؟


کارشناسان از همسویی برخی خصوصیت های روسیه با اتحاد شوروی پیشین حرف می زنند.
کارشناسان از همسویی برخی خصوصیت های روسیه با اتحاد شوروی پیشین حرف می زنند.
جنگ سرد در سال ۱۹۴۵ یعنی پس از ختم جنگ جهانی دوم آغاز شد و تا سال ۱۹۹۱ میلادی یعنی فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سابق، ادامه یافت.

چارلس کوپچن، پروفیسور در پوهنتون جورج تاون می گوید که جنگ سرد میان بلاک غرب به رهبری ایالات متحده و بلاک شرق تحت رهبری اتحاد شوروی وقت جریان داشت.

آقای کوپچن علاوه می کند که جنگ سرد رقابت ایدولوژیکی نظام کمونیستی در مقابل نظام سرمایه داری یا نظام استبدادی در برابر نظام دیموکراسی بود. به باور این کارشناس، جنگ سرد "بر بنیاد رقابت سنتی جیوپولیتیک تعریف می شد، هم از رهگذر تسلط نظامی و صنعتی و هم از نظر جنگ نیابتی در دنیای رو به انکشاف."

پس از اضمحلال اتحاد شوروی، خاطرات جنگ سرد رنگ باخت. ولی، بعد از تلاش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای الحاق منطقۀ کریمه به روسیه، حالا در مورد فصل تازۀ جنگ سرد صحبت های صورت می گیرد.

اما بارک اوباما، رئیس جمهور امریکا، در جریان سفرش به بروکسل در اواخر ماه مارچ، تصور و اندیشۀ جنگ سرد تازه را رد کرد.

رئیس جمهور امریکا گفت که این"جنگ سرد دیگر نیست که ما داخل آن می شویم. به هر حال، برخلاف اتحاد شوروی، روسیه نه بلاکی از ملت و نه هم ایدولوژی جهانی را تشکیل می دهد."

آقای اوباما، روسیه را به حیث " قدرت منطقه یی توصیف کرد که همسایه نزدیک اش را تهدید می کند، آن هم نه از موقف قدرت، بلکه از موقف ضعف."

روسیۀ امروز و دیروز

کوپچن با توافق به این موضوع می گوید که روسیه آنچنانی نیست که در گذشته بود.

او می گوید که در جریان جنگ سرد "روسیه ملیون ها سرباز مسلح داشت. نیرو دریایی به سطح جهان داشت. دولت ها ومؤکلین در سراسر جهان داشت."

به باور آقای کوپچن، روسیۀ دیروز، روسیه امروز نیست. او می گوید که "امروز روسیه بین ۷۵۰ الی ۸۰۰ هزار مرد مسلح دارد. نیرو دریایی اش همانند گذشته نیست. فقط چند متحد در جهان دارد. و به همین دلیل برگشت به جنگ سرد محتمل نیست."

ولی ایمرتس رابرت لیگ وولت، پروفیسور در پوهنتون کولمبیا می گوید که جهان داخل یک جنگ سرد تازه شده و این نظریه اکثریت نیست. او می گوید که بسیاری از مردم تمایل به فکر کردن در این مورد را ندارند که "ما بار دیگر مانند پنج دهه پیش، وارد مشکل بزرگ، پیچیده و خطرناک شویم."

آقای لیگ وولت می گوید، بعضی از خصوصیت های اتحاد شوروی پیشین و روابط اش با غرب در آن دوران، با روابط امروز روسیه با غرب همسویی دارد.

به باور این تحلیلگر، روسیۀ امروز به کشور های غربی از همان دریچه یی می نگرد که اتحاد شوروی پیشین به رقبای غربی خود می نگریست. در حالیکه کشور هایی غربی روسیه امروزی را نه دوست و نه دشمن بلکه یک حال بین این دو می نگرند.

لیگ وولت استدلال می کند که نشانۀ دیگر جنگ سرد بین واشنگتن و مسکو اختلافاتی است که ریشه در گذشته دارد. به این مفهوم که هر دو قدرت برای حل اختلاف نظر شان، مفکورۀ همکاری با یکدیگر را به دست فراموشی سپرده اند.

شماری زیادی از کارشناسان باور دارند که همکاری دومدار توام با صداقت تنها با روی کار آمدن رهبران جدید در مسکو و واشنگتن می تواند، به دست آید.
XS
SM
MD
LG