لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد شدید ملل متحد از وضعیت حقوق بشر در ایران


بن کی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد
بن کی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد
بن کی مون، سرمنشی سازمال ملل متحد گفت که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نتوانسته است به وعده های انتخاباتی اش برای آزادی بیان عمل کند و از زمان انتخاب او، اعدام ها در ایران افزایش تندی داشته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بن در گزارشی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنیو، بر گسترده بودن استفاده از مجازات اعدام در ایران تاکید کرد و همچنین خواستار آزادی فعالان، وکلا، خبرنگاران و زندانیان سیاسی شد که به گفته او به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و تجمع بازداشت شده اند.

سرمنشی سازمان ملل متحد خواستار آزادی فوری میرحسین موسوی و مهدی کروبی شد و گفت که آنان بدون کدام اتهام قضایی، چند سال است که در توقیف منزل به سر می برند. آقای بن از رئیس جمهور ایران خواستار رهایی این دو نفر و دسترسی فوری و کافی آنان به خدمات درمانی شد.

بر اساس گزارش رویترز، حسن روحانی که زمینه ساز توافق ابتدایی هسته یی میان ایران و قدرت های جهان شد، احتمالاً به خاطر آنکه دشمنی تندرو های قدرتمند در جمهوری اسلامی را با خود بیشتر نکند، بر خلاف انتظار رای دهندگان میانه رو، در داخل کشور اصلاحات چشمیگری انجام نداده است.

بن کی مون در بخش دیگری از سخنانش گفت: "دولت جدید ایران در زمینه ترویج و حمایت از آزادی بیان و عقیده، به رغم وعده هایی که رئیس جمهور در دوره تبیلغات انتخاباتی اش داد و پس از سوگند ریاست جمهوری، بهبود چشمگیری در ایران به وجود نیاورده است."

سرمنشی سازمان ملل متحد همچنان گفته است که رسانه های خبری در ایران نیز با محدودیت و تعطیلی مواجه هستند و ایرانی هایی که دیدگاه ها و یا عقاید مخالف را بیان می کنند، بازداشت و پیگرد می شوند.

آقای بن از آزادی ۸۰ زندانی سیاسی از ماه سپتمبر به اینسو در ایران از جمله نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر و بازگشت برخی از دانشجویان و استادان به دانشگاه ها استقبال کرد، اما تاکید کرد که شمار زیاد زندان سیاسی هنوز هم در ایران وجود دارد.

بازداشت دگر اندیشان

آقای بن با اشاره به وکلا و فعالان حقوق بشر در ایران از عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه و محمد سیف زاده نام برد و گفت که آنان تنها به خاطر استفاده از حق آزادی بیان و ایجاد تشکل و تجمع زندانی شده اند.

آقای سلطانی ماه نوامبر گذشته به خاطر مخالفت مقامات با ارائه برخی خدمات درمانی به شماری از زندانیان رهبری یک اعتصاب غذایی را بدست گرفت.

بن کی مون گفت از ماه دسمبر، ۳۵ روزنامه نگار در ایران زندانی هستند و ۱۶ فعال انترنتی نیز ماه گذشته میلادی بازداشت شدند. او گفت برخی از این بازداشت شدگان مدیران صفحات محبوب فرهنگی و اجتماعی در فیسبوک بودند.

سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که بیشتر اعدام ها در ایران به خاطر جرایم مربوط به مواد مخدر است اما زندانیان سیاسی و اقلیت ها نیز در بین آنها قرار دارند.

بن کی مون نگرانی های کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد را منعکس کرد که گفته است سال ۲۰۱۳ بین ۵۰۰ تا ۶۲۵ نفر در ایران اعدام شدند که از این تعداد ۵۷ نفر در ملأ عام اعدام شدند. او افزود که در پانزده روز نخست ماه جنوری بیشتر از ۴۰ نفر در ایران اعدام شد.

آقای بن افزود که حکومت حسن روحانی رویکرد ایران نسبت به استفاده از مجازات اعدام را تغییر نداده است و به نظر می رسد که در خصوص تطبیق جزای اعدام، در مسیر دولت قبلی گام بر می دارد که برای مقابله با جرائم به شدت از مجازات اعدام استفاده می کرد. او گفت که ایران از سال ۲۰۰۵ به اینسو به بازرسان سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر اجازه دیدار از آن کشور را نداده است.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و برادر او جواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه از استفاده از مجازات اعدام در ایران و توقیف منزل سران مخالفان دفاع کرده اند.

قرار است احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران نیز چند روز دیگر گزارش خود را درباره وضعیت حقوق بشر در آن کشور نشر کند.
XS
SM
MD
LG