لینک های دسترسی

Breaking News

سناتور کورکر: داعش نباید در افغانستان و لیبیا رشد کند


سناتور باب کورکر در جریان مصاحبه با صدای امریکا
سناتور باب کورکر در جریان مصاحبه با صدای امریکا

باب کورکر، سناتور جمهوری خواه از ایالت تینسی که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده می باشد، در یک مصاحبۀ ویژه با صدای امریکا روی مسایل مختلف به شمول مذاکرات صلح سوریه، توافق هسته یی ایران، مبارزه برضد گروه دولت اسلامی و وضیعت در افغانستان صحبت کرد. سناتور کروکر می گوید باید جلو توسعه حضور داعش را در افغانستان و لیبیا گرفت.

در گذشته، آقای کورکر گفته بود که اقدامات ایالات متحده در مقابل گروه دولت اسلامی به موقع صورت نگرفته و حکومت کشورش وجوه مالی کافی را برای مبارزه بر ضد تندروان داعش اختصاص نداده است.

آقای کورکر در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم فکر می کند که حکومت امریکا در مبارزه بر بر ضد داعش به موقع عمل نکرده گفت: " بلی ما در اقدامات نا وقت عمل کرده ایم و فکر می کنم کسی در مورد اختلاف نظر ندارد. اخیراً به افغانستان سفر کردم. قوای نظامی ما در آنجا می توانست بر ضد القاعده اقدام کند، اما نمی توانستیم بر ضد گروه دولت اسلامی اقدام کنیم. این مضحک است. خوشبختانه اشتن کارتر این وضیعت را معکوس کرد و حالا قوای نظامی ما در ساحه می توانند در مقابل دولت اسلامی یا داعش عمل کند. ما نباید آنان را دولت اسلامی یاد کنیم. آنان باید داعش خطاب شوند."

موثریت مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی


در یک سال گذشته به خصوص در ماه های اخیر گروه دولت اسلامی در میدان های جنگ با شکست های مواجه شده، اما در عین حال، ساحۀ فعالیت این گروه در کشور های مثل لیبیا و افغانستان گسترش یافته است.

آقای کورکر می گوید که دلایل مختلف در عقب وضیعت به وجود آمده و گسترش فعالیت داعش وجود دارد.

آقای کورکر در مورد گفت: "چیز های زیادی موجب شد تا آنان {داعش} در جا های باشند که حالا استند. می توانیم به تاریخ نظر بی اندازیم. خلای که در سال ۲۰۱۱ در عراق به وجود آمد یکی از این عوامل است. اقدامات که در سال ۲۰۱۳ بر ضد بشارالاسد انجام ندادیم، شکست بزرگی بود که در آنجا خلا به وجود آمد."

نشرات رادیویی داعش در ولایت ننگرهار توسط طیارۀ بدون سر نشین امریکا از بین رفت
نشرات رادیویی داعش در ولایت ننگرهار توسط طیارۀ بدون سر نشین امریکا از بین رفت

این سناتور برجستۀ امریکایی می گوید که شنبه گذشته با جان کری، وزیر خارجۀ ایالات متحده صحبتی در مورد عراق و سوریه داشت و با در نظر داشت اقدامات ایالات متحده در آن دو کشور، داعش در عراق و سوریه محصور باقی خواهند ماند، اما هشدار داد که این گروه تندرو در افغانستان و لیبیا رشد کرده اند بنا بر این، این وضیعت موجب خواهد شد تا امریکا، عملیات های خود را بر ضد این گروه افراطی، افزایش دهد.

برنامۀ هسته یی ایران

سناتور کورکر یکی از مخالفان جدی توافق برنامه هسته یی ایران بود. از او پرسیده شد که آیا هنوز هم مخالف توافق هسته یی با ایران است یا خیر؟

آقای کورکر در مورد گفت:" واضحاً که توافق را خوش نداشتم، زیرا موازنه قدرت در منطقه تغییر داده و حال ایران به منابع زیادی دسترسی دارد که قبلا به دلیل تعزیرات در اختیار نداشت. اکنون می تواند به تحقیق و توسعه با هدف رسیدن به سلاح هسته یی ادامه دهد. از توافق حمایت نکردم، اما البته که می خواهم تا این توافق موفق شود، اما پس از توافق برنامه هسته یی، ایران از فیصله نامۀ شورای امنیت تخطی کرد و راکت های بالیستیکی را آزمایش کرد ، اما هیچ واکنش در قبال آن صورت نگرفت و این مایوس کننده است."

سناتوران حزب جمهوری خواه به صورت گسترده مخالف توافق برنامۀ هسته یی با ایران بودند و اخیراً، شماری از جمهوری خواهان گفتند که هرگاه رئیس جمهور آینده ایالات متحده از آن حزب انتخاب گردد، این توافق از بین خواهد رفت.

در رابطه به این موضوع، آقای کورکر می گوید که چنین کار به صورت جمعی آسان نیست، زیرا روسیه، چین و کشور های اروپایی منافع گستردۀ اقتصادی دارند در این توافق دارند.

آقای کورکر گفت: "این توافق به عقب بر نخواهد گشت، زیرا اروپا منافع بزرگ اقتصادی دارد. روسیه منفعت است، زیرا سلاح می فروشد. منافع چین است، زیرا تیل خریداری می کند. اقدام جمعی در شورای امنیت ملل متحد برای عقب گردانیدن این توافق صورت نخواهد گرفت."

اما آقای کورکر می گویند دو حزب جمهوری خواه و دموکرات به توافق همدیگر هنوز می توانند توافق تقویت کنند. به گفتۀ این سناتور امریکایی، در بین اعضای هر دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در مورد توافق برنامۀ هسته یی ایران، نگرانی وجود دارد و این دو حزب در همکاری با همدیگر می توانند ایران را مجبور به عملی کردن تعهدات اش کند.

اظهارات آقای کورکر در مورد برنامۀ هسته یی ایران در حالی صورت می گیرد که قرار است تا در ماه های آینده، انتخابات ریاست جمهوری در امریکا برگزار شود.

به گفتۀ سناتور کورکر، زمانی که یک رئیس جمهور جدید در امریکا روی کار آمد، عاقلانه ترین کار این است که او ابتدا تخلفات ایران از این توافق را بررسی کند و سپس بهترین تصمیم گیری را در مورد اتخاذ کند.

روند مذاکرات صلح سوریه

مذاکرات صلح سوریه به ابتکار و حمایت ملل متحد در ژینف آغاز شد
مذاکرات صلح سوریه به ابتکار و حمایت ملل متحد در ژینف آغاز شد

در پاسخ به سوالی، سناتور کورکر از مذاکرات دیپلماتیک برای رسیدن به صلح در سوریه استقبال کرد، اما افزود که دشوار است که در نتیجۀ این مذاکرات کشتار ها در سوریه متوقف گردد و بشارالاسد از قدرت کنار برود.

آقای کورکر گفت: "واقیعت ها در سوریه تغییر کرده است، روسیه مداخله کرده و با حمایت روسیه و ایران، رژیم اسد قادر به پیشروی های شده و مخالفین را عقب زده است. زمانیکه واقیعت در عمل آنجا تغییر می کند، دشوار خواهد بود تا شرایطی به وجود بیاید که قناعت بخش باشد."

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:07 0:00
لینک دانلود

XS
SM
MD
LG