لینک های دسترسی

Breaking News

شبکه القاعده در سوریه خطری است برای ایالات متحده


مقام های امریکایی می گویند در محور این شبکه گروه بنام "خراسان" وجود دارد که متشکل از جنگجویان سابقه دارالقاعده از افغانستان و پاکستان است که برای پیوستن به گروه دیگر القاعده یعنی جبهه النصره، به سوریه رفته اند.

اما امریکایی ها می گویند که تندروان گروه خراسان اساساً برای جنگیدن با حکومت بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه به آن کشور نرفته اند، بلکه ایمن الظواهری، رهبر القاعده آنها را برای استخدام جنگجویان اروپایی و امریکایی به آنجا فرستاده است.

پاسپورت های این جنگجویان به آنها اجازه می دهد که بدون بررسی دقیق تر مقامات امنیتی، از سرحدات امریکا بگذرند.

به اضافه، بر اساس ارزیابی های محرم استخبارات امریکا، تندروان خراسان مصروف کار با بم سازان یمنی مرتبط به القاعده می باشند تا شیوه های جدید را برای داخل ساختن مواد منفجره به داخل طیاره ها بدون کشف شدن آن، دریابند.

نگرانی از این است که جنگجویان خراسان، این مواد منفجره پیچیده را بدسترس استخدام شده گان غربی قرار دهند تا آنها این مواد را بداخل طیاره هایی که به مقصد امریکا پرواز میکند، انتقال دهند.

حکومت اوباما گفته است که گروه دولت اسلامی، که هدف بیشتر از ۱۵۰ حمله هوایی ایالات متحده در هفته های اخیر در عراق بوده است، تهدید فوری علیه امریکا نیست. گروه خراسان که هدف حملات بم افگن های امریکایی نبوده است، تهدید فوری می باشد.

مقام های امریکایی می گویند بر اساس اطلاعات استخباراتی که از همکاری بین گروه خراسان، بم سازان یمنی القاعده و افراط گرایان غربی خبر می دهد، اداره امنیت حمل و نقل ایالات متحده در ماه جولای تصمیم گرفت تا اجازه ندهد که تلیفون های موبایل چارج نشده و کمپوترهای لپ تاپ به طیاره های که از اروپا و شرق میانه به مقصد امریکا می آیند، داخل شود.

دسیسه سازی، گروه خراسان با عمال یمنی القاعده نشان می دهد که با وجود صدماتی که القاعده در طول سالها از ناحیه حملات طیاره های بی پیلوت امریکایی در پاکستان متحمل شده است این جنبش هنوز هم به عنوان تهدیدی برای جهان غرب، باقی مانده است.

بحران سوریه و تجمع افراط گرایان

این شبکه، در سال گذشته با جاری شدن سیلی از افراط گرایان غربی به پناهگاه امن جدیدی که برای دهشت افگنان به خاطر جنگ های سوریه ایجاد شد، تقویت گردیده و اعضای آن بیشتر شده است.

القاعده در شبه جزیره عرب قادر شده بود تا سه بم را در طیاره هایی که به جانب امریکا میرفت، انتقال دهد اما این بم ها قادر به صدمه رسانیدن به طیاره ها و یا سقوط آن نشد.

نیکولس رسموسن، معاون مرکز ملی مبارزه با دهشت افگنی در این اواخر در یک مجلس استماعیه کانگرس ایالات متحده گفت: "تلاش های مکرر این گروه برای مخفی نگهداشتن مواد منفجره برای از بین بردن طیاره ها، نشان دهنده ادامه پی گیری حملات برجسته علیه غرب است. همچنان نشان می دهد که این گروه به صورت فزاینده ای از اقدامات امنیتی غربی ها آگاهی داشته و سعی می کند با این اقدامات خود را تطابق دهد."

اولین بار، جمیز کلپر، رئیس اداره استخبارات ملی امریکا موضوع دسیسه سازی یک گروه مرکزی القاعده از افغانستان و پاکستان را علیه غرب در سوریه، در یک مجلس استماعیه سنای ایالات متحده، برملا ساخته بود. اما نام این گروه یعنی خراسان و همکاری آن با القاعده در شبه جزیره یمن، قبلاً فاش نشده بود.

اداره استخبارات مرکزی امریکا یا CIA نام این گروه و یا اطلاعاتی را که در این گزارش آمده است، نخواست تائید کند. این گزارش با استفاده از صحبت با مامورین امریکایی و نماینده گان مردم در کانگرس امریکا تهیه شده است که نخواسته اند نام شان افشا شود.

مقام های امریکایی شماری از اعضای گروه خراسان را شناسایی کرده اند اما به خاطر ملحوظات استخباراتی، این اسامی فاش نشده است.

XS
SM
MD
LG