لینک های دسترسی

Breaking News

استقبال کری از پیوستن افغانستان به ائتلاف ضد داعش


در نشستی که با اشتراک مقامات بیست و سه کشور در شهر روم ایتالیا برگزار شده بود، آقای کری از این تصمیم افغانستان، مبنی بر پیوستن ائتلاف ضد داعش استقبال کرد.

بحث روی تلاشهای ائتلاف علیه گروه دولت اسلامی یا داعش در حالی روی دست گرفته شده است که کار روی پلان نبرد برای بازپس گیری موصل، شهر کلیدی در عراق و شهر رقه در سوریه که داعش منحیث پایگاه های مرکزی خود از آن استفاده میکند، ادامه دارد.

در یک سال گذشته به خصوص در ماه های اخیر گروه دولت اسلامی در میدان های جنگ با شکست های مواجه شده، اما در عین حال، ساحۀ فعالیت این گروه در کشور های مثل لیبیا و افغانستان گسترش یافته است.

اقای کری گفت "دیروز افغانستان، که همه ما انرا میدانیم مشکلات خودش را دارد و اکثریت ما برای کمک به ان، سهیم هستیم، با درک اینکه آن کشور نیز به مشکل ناشی از داعش مواجه است، تصمیم گرفته که در این تلاش ها سهیم گردد. ما از این اقدام استقبال میکنیم."

از سوی دیگر قرار است امروز سه شنبه جان اف کمپبل در نشست استماعیه مجلس سنا صحبت کند. انتظار میرود که اعضای مجلس سنا وی را در مورد پلان بارک اوباما مبنی بر کاهش تعداد عساکر امریکایی در افغانستان به 9800 الی 5500 تا ماه جنوری سال اینده مورد فشار قرار دهند.

مک تورنبیری عضو کانگرس امریکا از ایالت تکزاس به روز دوشنبه گفت وی همیشه باورمند بود که تعین یک محدودیت زمانی برای عساکر امریکایی از افغانستان یک اشتباه بوده است.

مک تورنبیری عضو کانگرس ایالات متحده
مک تورنبیری عضو کانگرس ایالات متحده

اقای تورنبیري گفت "هیچ کسی گفته نمیتواند که مأموریت نیرو های امریکایی در افغانستان، ۵ سال، ۱۰ سال، یا ۵۰ سال را در برمیگیرد."

از جانب دیگر، باب کورکر، سناتور جمهوریخواه از ایالت تینسی که رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای ایالات متحده می باشد گفت که امریکا در اقداماتش علیه داعش در افغانستان، نا وقت عمل کرده است.

اقای کورکر اضافه کرد "اخیراً به افغانستان سفر کردم. قوای نظامی ما در آنجا می توانست بر ضد القاعده اقدام کند، اما نمی توانستیم بر ضد گروه دولت اسلامی اقدام کنیم. این مضحک است. خوشبختانه اشتن کارتر این وضیعت را معکوس کرد و حالا قوای نظامی ما در ساحه می توانند در مقابل دولت اسلامی یا داعش عمل کند. ما نباید آنان را دولت اسلامی یاد کنیم. آنان باید داعش خطاب شوند."

در گذشته، آقای کورکر گفته بود که اقدامات ایالات متحده در مقابل گروه دولت اسلامی به موقع صورت نگرفته و حکومت کشورش وجوه مالی کافی را برای مبارزه بر ضد تندروان داعش اختصاص نداده است.

XS
SM
MD
LG