لینک های دسترسی

Breaking News

مساعدت ۵۰۰ ملیون دالری امریکا به مهاجرین سوری


جان کری وزیر خارجه امریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه
جان کری وزیر خارجه امریکا با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه

این کمک ها بخشی از تلاش های وسیعی اداره باراک اوباما در جنگ با گروه دولت اسلامی است که به کشور های همجوار ترکیه پرداخته می شود.

جان کری ، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در ترکیه به ارزش ۵۰۰ میلیون دالر کمک های بشر دوستانه دیگر را برای مهاجرین سوری در کشور های همجوار اعلام کرد.

کمک های تازه مالی ایالات متحده امریکا در حال حاضر در دو بخش متمرکز شده است، بخش اول برای بیجا شدگان غیرنظامی سوری در داخل سوریه، و بخش دوم برای بیشتر از سه میلیون مهاجرآن کشور که در اردن، ترکیه،عراق، لبنان، و مصر پناه برده اند.

کمک های بشر دوستانه ایالات متحده که بالغ بر ۲۴۰ میلیون دالر است و به ذات خود بزرگترین سهمیه را تشکیل می دهد، از طریق برنامه کمکی سازمان ملل برای بیجا شدگان داخلی درسوریه از جمله فلسطینی ها، اهدا می شود.

از طریق برنامه کمک های سازمان ملل متحد، صد میلیون دالر را برای مهاجرین در لبنان، بیش از ۵۶ میلیون دالر را برای مهاجرین در اردن و تقریبا ۴۸ میلیون دالر را برای مهاجرین سوری در ترکیه اختصاص داده است. همچنان، تقریبا ۳۰ میلیون دالر برای سوری های مهاجر در عراق و ۱۵ میلیون دالر را برای مهاجرین در مصر در بر می گیرد.

خدمات بشر دوستانه ایالات متحده امریکا برای تقریبا مناصفه نفوس بیجا شدگان سوریه به دلیل جنگ های داخی آن کشور که در سال ۲۰۱۱ آغاز شده است، به ۲،۹ میلیارد دالر بالغ می شود و این کمک ها بخشی از تلاش های وسیعی اداره باراک اوباما در جنگ با گروه دولت اسلامی به کشور های همجوار پرداخته می شود.

در این مبارزات، ترکیه نقش کلیدی را در متوقف کردن تمویل مالی، قاچاق نفت و سرازیر شدن جنگجویان خارجی به تندروان گروه دولت اسلامی ایفا کرده می تواند.

بازدید جان کری، وزیر خارجه ایالات متحده امریکا از ترکیه، فرصتی را فراهم می کند تا با وزیرخارجه ترکیه روی مبارزه با تندروان دولت اسلامی ملاقات کند. وزیر خارجه ترکیه در عربستان سعودی در گفتگو ها رهبران عرب با جان کری که روی ایجاد یک ائتلاف به توافق رسیدند، اشتراک کرده بود. اما ترکیه اعلامیه مشترک را که در جده پیرامون مبارزه با دولت اسلامی اعلام شده بود، امضا نکرد.

ترکیه طویل ترین سرحد با سوریه را دارد که گمان برده می شود در این اواخر، بیشترین استخدام شدگان گروه دولت اسلامی از آن طریق عبور کرده اند. مقامات ترکی در جلسه جده بیان داشتند که آنان جلو ورود بیشتر از شش هزار تازه استخدام شده را گرفته اند و یک هزار تن دیگر را اخراج کرده اند.

جان کری در مصاحبه با صدای امریکا گفته است این موضوعات را ترکیه آزمون جدی می بیند.

آقای کری گفت: " شماری از جنگجویان خارجی از طریق ترکیه عبور کرده اند. بناً روی نقش ترکیه در این راستا، صحبت های زیادی است که به بحث گرفته شود اما واضح است که برخی از حساسیت های فوری وجود دارد و ما متوجه آن استیم. بنابراین ما صحبت می کنیم و راه حل آنرا پیدا می کنیم."

این حساسیت ها شامل گروگان های ترکیه توسط دولت اسلامی در سوریه و نقش قبایل کُردی در این درگیری ها می باشد.

آقای کری می گوید در ائتلاف تقریبا چهل کشور جهان، هریک برای حل این خشونت ها سهم خود را خواهد پرداخت.

وزیر خارجه امریکا گفت: " برخی از کشور ها جریانات پولی را دشوار تر خواهد کرد، شماری هم سرازیر شدن سلاح و سایر کشور ها حرکات استخدام جنگجویان خارجی را خواهند گرفت. برای تحقق این امر، هر نوع تلاش های مثمر و جامع وجود دارد."

جان کری بعد از دیدار از ترکیه، روانه مصر می شود تا با مقامات جدید حکومتی آن کشور روی مبارزه با تندروان دولت اسلامی و همچنان حمایت از آتش بس در غزه صحبت کند.

گزارش: صدای امریکا
برگردان دری: رویا زمانی

XS
SM
MD
LG