لینک های دسترسی

Breaking News

خطرات محیط زیستی حفاری چاه عمیق در افغانستان


حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان در بیانیه رادیویی اش که شب گذشته خطاب به ملت ایراد کرد روی چگونه گی و استفاده معقول از منابع آبی کشور، بخصوص حفر چاه های عمیق در شهرها و روستاها صحبت کرد.

آقای کرزی گفت که آب منبع حیات است و حفر چاه های عمیق به گونه غیرفنی سبب کاهش آب در دیگر چاه ها می گردد. حامد کرزی گفت حفر چاه باید به طور مسلکی صورت گیرد.

این سخنان آقای کرزی درپی نگرانی متخصصان محیط زیست از حفر بی رویه و بدون تحقیق چاههای عمیق در شهرها و دهات و استفاده بی رویه از آبهای زیرزمینی بیان شده است.

رئیس جمهور کرزی از مردم خواست تا از آب استفاده بهینه شود و از ضایع ساختن آب در منازل و مناطق مسکونی شان، جلوگیری کند.

متخصصان و مسوولان شبکه های آبرسانی شهری پیوسته از کاهش و پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی در مناطق شهری بخصوص مرکز کشور هشدار داده می گویند که مقدار آب دهی با گذشت هر روز کمتر می شود.

غلام نقشبند ناصری، استاد محیط زیست فاکولته زراعت پوهنتون کابل، می گوید که کندن چاه های عمیق در شرایط حاضر افغانستان که هم بارنده گی کافی وجود ندارد و هم از داشتن منابع غنی آب بی بهره است همیشه از لحاظ محیط زیستی مضر است.
"به هراندازه که چاه ها زیادتر حفر شود به همان اندازه آبهای زیرزمینی بطرف پایین رسوب می کند و ارتباط آب را از طرف پایین به ریشه نبات کمتر می سازد و بالاخره فرش های نباتی خود بخود خشک می شود. به این حساب بهترین شکل در شرایط افغانستان که یک کشور محاط به خشکه و از لحاظ آب فوق العاده غنی نیست فرش های نباتی کمتر است، ریچارج(تولید دوباره) صورت نمی گیرد."

آقای ناصری مشورت می دهد که در افغانستان باید از بندهای آبی استفاده شود، دریاها مهار شود و بالاخره بهترین شکل استفاده از آب و آبیاری در مملکت آبهای رو زمینی است و مشکل آب هم از بندها آبی مرفوع شود نه از طریق آبهای زیر زمینی توسط واتر پمپ ها.

تاج محمد اکبر، یک تن از استادان فاکولته اقتصاد پوهنتون کابل هم کنترول و مهار کردن منابع آبی و استفاده درست از آب را مسوولیت حکومت ها دانسته از کارکرد حکومت در یک دهه اخیر به شدت انتقاد کرده گفت در پهلوی این که مردم مکلفیت دارند از منابع آبی استفاده درست و اقتصادی نمایند مقصر اصلی حکومت است.

بقول آقای اکبر، وظیفه حکومت بود که در مدت دوازده سال مبالغ هنگفت را که از سوی جامعه جهانی سرازیر شد استفاده درست نموده کار های موثر و مثمر را درین بخش انجام میداد که تا حال نشده است.

به باور آقای ناصری مشکل آب های زیرزمینی در شهرها به مراتب بیشتر از دهات و روستاها است، زیرا به دلیل فقدان کانالیزاسیون کندن چاه های عمیق خطر آلوده شدن آبهای زیرزمینی را بیشتر می سازد.
  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG