لینک های دسترسی

Breaking News

چرا اوباما و رامنی در باره افغانستان حرف نمیزنند؟


اوباما و رامنی و افغانستان
اوباما و رامنی و افغانستان

چرا دو کاندید ریاست جمهوری ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی خود تماسی به موضوع افغانستان نمی گیرند.

مقالاتی در نشرات امریکایی به نظر میخورد که چرا دو کاندید ریاست جمهوری ایالات متحده در مبارزات انتخاباتی خود تماسی به موضوع افغانستان نمی گیرند، در حالیکه هنوز ۸۰ هزار عسکر امریکایی در افغانستان باقی است و به ملیارد ها دالر پول مالیه دهندگان امریکایی در افغانستان به مصرف میرسد.
روزنامه های نیویارکر و فارن پالیسی در مقالات خود میگویند جنگ در افغانستان بیشتر از ۱۰۰ ملیارد دالر برای ایالات متحده خرچ بر میدارد، طالبان هنوز هم از پناه گاه های امن خود استفاده نموده و علیه عساکر امریکایی مستقر در افغانستان، و مردم و حکومت آن کشور حمله میکنند. اما اشاره ای به این مسایل در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا نمیشود. دیکستر فلکینز نویسنده مقاله وب سایت نیویارکر اشاره میکند که این جنگ طولانی برای ایالات متحده ناکام بوده است و ستیفن والت، رئیس سابق پوهنتون هاروارد در مقاله خود در نشریه فارن پالیسی میگوید رئیس جمهور آینده ایالات متحده نباید وقت زیادی را روی موضوع افغانستان صرف نماید.
اوباما و رامنی در جریان مبارزات انتخاباتی
اوباما و رامنی در جریان مبارزات انتخاباتی

عمر صمد سفیر سابق افغانستان در کانادا و فرانسه و تحلیل گر سیاسی در انستیتوت صلح مستقر در واشنگتن میگوید عدم اشاره کاندیدان به افغانستان، عدم علاقمندی رای دهنندگان امریکایی به آن جنگ میباشد.
" در این جای شک نیست که قضیه افغانستان در زمره موضوعات انتخاباتی و کمپاین ریاست جمهوری ایالات متحده در صدر آجندا قرار ندارد. دلایل مختلفی ارائه شده میتواند، مسایل اقتصادی برای امریکایی ها مطرح میباشد، آنان بیشتر متوجه وضع اقتصادی خود بوده و و نمی خواهند و وقت آن را هم ندارند که بیشتر از آن به موضوعات دیگری رسیدگی کنند. دلیل دیگر امکان دارد همان پالیسی قصدی کمپاین هر دو جناح باشد که به نفع خود نمی دانند تا موضوع جنگ را و آنهم جنگی را که مجهول است و معلوم نیست موفق است یا ناکام، در این مقطع زمانی، منحیث یک سوژه حساس مطرح کنند. "
اما عمر صمد اضافه میکند که آقای اوباما در هر موقعیتی از کشته شدن اسامه بن لادن رهبر القاعده، برای منفعت خود استفاده میکند. در قسمت موقف دو کاندید در قبال افغانستان آقای صمد میگوید، موقف آقای رامنی با آقای اوباما در دو استقامت فرق دارد ولی بالاتر از آن با هم مشابه میباشد.
" یک استقامت تاریخ خروج ۲۳ هزار عسکر امریکایی نظر به پلان آقای اوباما است که قرار است تا آخر ماه سپتمبر سال جاری از افغانستان خارج شوند. آقای رامنی، طرفدار نگهداشت این تعداد عسکر، تا آخر دوره ماموریت که ختم سال ۲۰۱۴ است، میباشد. موضوع دیگری که با نظر آقای اوباما تفاوت دارد، آقای رامنی میخواهد که در باره آینده حضور و ماموریت امریکا در افغانستان در وقت و زمانش یعنی در سال ۲۰۱۴ یکبار دیگر با جنرال ها و قوماندان های نظامی خود مشوره کند. یعنی که یک دروازه کوچک را باز گذاشته که مبادا اگر شرایط ایجاب کند امریکا در تصمیم خود تجدید نظر کند. "
رامنی در سفر خود به خارج از امریکا، به لندن و اسرائیل و وارسا رفت نه به کابل، که به گفته آقای صمد سوالات زیادی را در مطبوعات خلق نمود که چرا رامنی با عساکر امریکایی مستقر در افغانستان دیدن نکرد. او میگوید این تصمیم را کمپاین آقای رامنی اتخاذ نمود که دلیل آن تا به حال ارائه نشده است.
در ارتباط به آشنایی میت رامنی با حامد کرزی، عمر صمد میگوید تا جائیکه وی اطلاع دارد فقط یکبار این دو با هم دیده اند که آنهم جزیی از پروتوکول ایالات متحده بود که یک رئیس جمهور بازدید کننده از ایالات متحده با بعضی از والی ها و دیگر مامورین امریکایی ملاقات میکنند ولی از فراتر کدام آشنایی وجود ندارد. اما آقای صمد اضافه میکند:
"آقای کرزی البته پیشنه بسیار دیرینه با حزب جمهوریخواه دارد که حزب آقای رامنی میباشد. یعنی در بین رهبران حزب جمهوریخواه، مخصوصاً آنانیکه در دوره ریاست جمهوری بش دوم ایفای وظیفه کرده اند با آقای کرزی و دستگاه افغانی، شناخت بیشتر وجود دارد. "
روزنامه واشنگتن پست هفته قبل در مقاله نوشته بود،که کاندیدان ریاست جمهوری امریکا باید در مورد افغانستان حرف بزنند، زیرا این جنگ به این زودی ها خاموش شدنی نیست و حداقل تا نیمه دور اول رئیس جمهور جدید دوام خواهد آورد. بعد زمان خروج فرا خواهد رسید و وزارت دفاع امریکا برای مبارزه با دهشت افگنی و تعلیم دهی نیرو های افغان، خواهان حفظ قوا در افغانستان میباشد. حکومت افغانستان هم به حمایت مالی قابل ملاحظه ایالات متحده برای فراهم آوری خدمات اساسی برای مردم نیاز دارد که به اساس بعضی تخمین ها بالغ بر ۴ ملیارد دالر در سال میشود.
  • 16x9 Image

    ژیلا سمیعی - واشنگتن

    گوینده، مجری و تهیه کننده پیشین در رادیو کابل که بیشتر از ده سال است در بخش دری رادیو آشنا صدای امریکا، ایفای وظیفه می کند.

XS
SM
MD
LG