لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم: زدودن سران طالبان در کمتر از یکسال ممکن است


جنرال عبدالرشید دوستم
جنرال عبدالرشید دوستم
با خروج نیروهای خارجی از افغانستان تا دو سال آینده، حیات سیاسی حکومت افغانستان هم به آخر خواهد رسید، این مطلب را عبدالرشید دوستم یکی از رهبران جبهه شمال به یک روزنامه انگلیسی گفته است. به باور این فرمانده نظامی خروج نظامیان ناتو و بحران سیاسی، منجر به هرج و مرج در کشور خواهد گردید.

آقای دوستم که در عین زمان سمت رییس ارکان سرقوماندانی اعلی قوای مسلح افغانستان را دارد، از جمله منتقدین سرسخت حکومت حامد کرزی است.

اما رفیع فردوس، مشاور مرکز رسانه های حکومت افغانستان کشانیده شدن افغانستان را به دور جدید کشمکش ها بعید میداند. إقای فردوس میگوید اظهارات آقای دوستم غیر واقعبینانه است. او می افزاید که در با پشتیبانی بین المللی از افغانستان، آن کشور پس از سال 2014 در یک تعریف کوتاه "افغانستان خوب خواهد بود".

دوستم در مصاحبه با مگیس هامیلتون لیتل، خبرنگار روزنامۀ تلگراف کرزی را یک شخص نیمه افغان و نیمه امریکایی خطاب کرده می گوید که آقای کرزی مالک تشبثاتی در ایالات متحده است.

آقای دوستم همچنان گفته است که برای پیشرفت واقعی در افغانستان باید از مشارکت فعالانۀ زنان در تمام عرصه های اجتماعی اطمینان حاصل شود. در همین حال خبرنگار روزنامه تلگراف نوشته است که شماری از فرماندهان زیر امر دوستم در جریان جنگ های داخلی افغانستان به ارتکاب جرایم جنگی به ویژه نقض حقوق زنان، تجاوز جنسی و کشتار فجیعانه زنان متهم اند.

شینکی کروخیل، رییس شبکه زنان افغان و عضو ولسی جرگۀ افغانستان می گوید که در زمان جنگ های داخلی به ویژه در کابل که بر زنان و دختران تجاوز صورت می گرفت چرا از حقوق زنان دفاع نشد و چنین صدا هایی برنخاست. او اضافه می کند شاید این رویداد ها مرام احزاب درگیر در آن وقت نبود، اما باید آنها به خاطر کارکرد های زیردستان شان مسوول قرار گیرند.

جنرال عبدالرشید دوستم همچنان گفته است که شمار جنگجویان طالب در افغانستان بیشتر از 9000 نفر نیست. او با قاطعیت از آگاهی در مورد مواضع طالبان سخن گفته و افزوده است که از میان برداشتن سردسته های طالبان بیشتر از یک سال طول نخواهد کشید.

آقای فردوس این رقم را رد کرده می گوید که شمار نیرو های طالبان در مرز 30 هزار نفر با ابعاد پیچیده و گستردۀ عملیاتی و ستراتیژیک می باشد. او اضافه می کند که اگر زدودن طالبان تا این حد ساده باشد پس آقای دوستم به صفت رییس ارکان، سرقوماندانی اعلای قوای مسلح چنین طرحی را با حکومت افغانستان در میان بگذارد تا از مجرای یک حکومت مشروع، صلح در افغانستان تامین شود.

جنرال دوستم در مورد شماری از علمکرد های سربازان خارجی در افغانستان چون اهانت به مقدسات و ارزش های افغان ها اشاره کرده می گوید که چنین اقدامات فضای خشم و سوء اعتماد را خلق می کند.
XS
SM
MD
LG