لینک های دسترسی

Breaking News

بی نظمی در یمن بعد از استعفا رئیس جمهور


رئیس جمهور مستعفی یمن
رئیس جمهور مستعفی یمن

پارلمان یمن بعد از نه پذیرفتن استعفای رئیس جمهور کشور، جلسه فوق العاده دایر نمود تا برای حل بحران سیاسی کشور سعی نماید.

رئیس جمهور و کابینه یمن روز پنجشنبه بعد از بروز تشنج میان رئیس جمهور و شورشیان حوثی استعفا کرد. شورشیان از یک هفته به اینسو کشور را در محاصره خود درآورده اند.

در جریان مناقشه دولت یمن با شورشیان شیعه حوثی، یک سخنگوی دولت یمن روز پنجشنبه در واشنگتن گفت که رئیس جمهور و کابینه دولت استعفا دادند.

پس از اعلان توافق جهت عبور از بن بست سیاسی میان شورشیان شیعه حوثی و منصور هادی، رئیس جمهور یمن، شاهدان روز پنجشنبه گفتند که حوثی ها هنوز بیرون از کاخ ریاست جمهوری در صنعا دیده میشوند.

طبق توافق طرفین، شورشیان باید عقب نشینی کنند و رئیس دفتر ریاست جمهوری را نیز رها کنند. این در حالی است که وی روز پنجشنبه نیز در بازداشت شورشیان قرار داشت.

آقای منصور هادی روز چهارشنبه در بیانیۀ وعده داد که آن عده تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی را کنار میگذارد که شیعیان حوثی با آن مخالفت کرده بودند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز در گزارشی در این زمینه نوشته است که خلای قدرت در یمن بر این نگرانی افزوده است که شاخه خطرناک القاعده در شبه جزیره عربستان، که مسئولیت حمله اخیر در پاریس را نیز بر عهده گرفت، در حالی که مناقشه ماهیت فرقه‌ای پیدا می‌کند و کشور به سوی تجزیه پیش میرود، قدرتمندتر شود.

شیعیان حوثی، که در ماه سپتامبر کنترل صنعا و بسیاری از نهادهای دولتی یمن را به دست گرفتند، می ‌گویند که صرف خواهان سهم برابری در قدرت هستند.

منتقدان در مقابل می ‌گویند حوثی‌ها قصد دارند که رئیس جمهور کشور منصور هادی فقط به عنوان یک مقام تشریقاتی باقی بماند، و آنها اهرم‌های اصلی قدرت را در اختیار خود داشته باشند.

XS
SM
MD
LG