لینک های دسترسی

Breaking News

یک گروگان زابل کشته شد و یک گروگان دیگر درگذشت


گروگانان از مسیر شاهراه کابل - کندهار ربوده شدند
گروگانان از مسیر شاهراه کابل - کندهار ربوده شدند

رئیس شورای ولایتی زابل می گوید که یک تن از جمع ۳۰ گروگان ولایت زابل که کارت اردوی ملی را با خود داشت از سوی گروگان گیران کشته شده و یک گروگان دیگر که فرد سالمندی بود به دلیل سردی هوا درگذشته است. هویت این دو نفر هنوز مشخص نشده است.

حاجی عطا جان حق بیان به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که سران قومی پس از چند روز تلاش اجساد این دو تن را از نزد گروگان گیران تسلیم شده و در ساحۀ "کافر شیله" که در مرز میان ولایت ارزگان و ولایت زابل موقعیت دارد، به خاک سپرده شدند.

دو مقام دیگر در ولایت زابلهم گفته های آقای حق بیان را در مورد گروگانان تایید کردند. این دو مقام بدون ذکر نام شان گفتند که به دستور ریاست جمهوری افغانستان حق صحبت در این مورد مشخص را ندارند.

اکثر منابع شمار گروگانان را ۳۱ نفر می خوانند، اما رئیس شورای ولایتی زابل از قول میانجیگیرانی که با گروگان گیران در تماس بوده اند به صدای امریکا گفت که در آغاز ۳۱ نفر گروگان گرفته شده بود که یک نفر در نخستین روز رها شد و اکنون شمار دقیق آنان ۲۸ نفر می باشد.

تا کنون هیچ گروهی مسوولیت این گروگانگیری را به دوش نگرفته است، اما محمد محقق معاون رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی گفته است که گروه داعش در این رویداد دست دارد. آقای محقق گفته است که تمام افراد گروگان شده هزاره اند اما رئیس شورای ولایتی زابل گفته است که از جمع ۲۸ گروگان که اکنون در قید اند، ۲۱ نفر شان هزاره و متباقی پشتون، تاجک و از سایر اقوام اند.

گروگانگیری این مسافران در مسیر شاهراه کابل – کندهار که از آن کم و بیش یک و نیم ماه می گذرد، اعتراضات گسترده را در سرتاسر افغانستان در پی داشته است. فعالان در اکثر شهرها و ولایات افغانستان دولت را به بی توجهی در این زمینه متهم کرده و خواهان تلاش ها برای رهایی فوری گروگانان شده اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG