لینک های دسترسی

Breaking News

تحلیلگران میگویند جانشین محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران، مسئوول کشوری خواهد بود که به طور فزاینده ای در سطح منطقه و جهان در انزوا قرار گرفته است.


جنگ داخلی وحشتناک سوریه پردۀ پشت صحنۀ تیاتر منطقه ای را برای انتخابات ریاست جمهوری ایران شکل میدهد.
تحلیلگران می گویند که تسخیر دوبارۀ شهر القصیر از سوی نیروهای دولتی سوریه و آن هم به کمک حزب الله از لبنان ، پرده ازروی مداخله ایران درین معضله را بر میدارد.
آژیر تیموریان ، تحلیلگر امور شرق میانه میگوید : نیروهای حزب الله وابسته به ایران است.
"این واقعیت که ظاهرا هزاران نفر از مبارزان حزب الله در کنار دولت سوریه علیه شورشیان جنگیدند ، به معنای دخالت ایران است. اما در فوق آن مقدار زیادی پول و سلاح نیز وجود داشته است."
جوشی یک تحلیلگر سیاسی در مرکز مطالعات خدمات سلطنتی برتانیه میگوید : هر کسی که در انتخابات ایران برنده شود حمایت خود از سوریه را ادامه خواهد داد.
"ایران کشمکش های داخلی سوریه را به حیث یک تهدید مینگرد. و رهبران ایرانی، بشار الاسد را به حیث یکی از گام هایی در طرح بزرگ حمله بالای ایران مینگرند."
جوشی می گوید که در واقع آیت الله علی خامنه ای ، رهبرمذهبی ایران، در سیاست خارجی تصمیم گیرنده است. وی علاوه میکند:
"بیشترین چیزی که ما می توانیم برای آن امیدوار باشیم ، یک رئیس جمهور وفادار است ، کسیکه مثل سعید جلیلی، شاید با توجه به کنترول بیشتر او در مورد و اگر او به نحوی اعتماد درین راستا داشته باشد که محمود احمدی نژاد نداشت."
جلیلی ، در حال حاضر مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران گفته است که در ماه گذشته این کشور آماده از سرگیری مذاکرات روی برنامه اتمی آن است. غرب معتقد است که ایران در حال تلاش برای ساختن سلاح های اتمی میباشد ، اتهامی که تهران آنرا رد کرد و تحریم های شدید اقتصادی را متحمل گردید.
آژیر تیموریان ابراز میدارد:
"به جز از حزب الله ، ایرانی ها تقریبا هیچ دوستی در جهان ندارند. دوستان آنها قاچاقچیان، و مردمی است که از خرید و فروش محرمانه نفت پول بدست می آورند و خود با تحریم های بین المللی روبرو هستند."
تحریم ها رئیس جمهور احمدی نژاد را به دنبال متحدان جدید در افریقا کشاند. او در ماه اپریل از نایجیر کشور تولید کنندۀ یورانیم بازدید کرد ، اما این دیدار بدون هر گونه معامله تجارتی بزرگ بود.
ایران اوراق قرضه با کشورهای امریکای لاتین را نیز شکل داد و اولین کشوری بود که درماه مارچ بخاطر مرگ هوگو چاویز رئیس جمهور سابق ونزوئلا، تسلیت فرستاد.
ماه گذشته، وزیر نفت ایران درتلاش برای احیای خرید و فروش نفت خام آنکشور، به هند سفر کرد .
جوشی علاوه کرده میگوید: "یک امید برای ایران در دراز مدت ممکن است، اگر تحریم های سخت برای دراز مدت دستگاه آن دولت را مهار کند، آنها ممکن است همدردی کشورهای غیرمتعهد، از جمله کشورهایی مانند هند را حاصل کنند."
تحلیلگران می گویند : در حال حاضر، تحریم های غربی - و دست آیت الله - به این معنی است که رئیس جمهور جدید ایران جایگاه کمی برای مانور در سطح جهانی پیدا کند.
XS
SM
MD
LG