لینک های دسترسی

Breaking News

گاز زهر آگین در سوریه به صد ها قربانی گرفت


اجساد کودکان و جوانان سوری که مخالفین میگویند در حمله گاز های زهر آگین کشته شده اند
اجساد کودکان و جوانان سوری که مخالفین میگویند در حمله گاز های زهر آگین کشته شده اند
وزیر دفاع ایالات متحده پیشنهاد کرده است که این کشور نیروی بحری خود را قبل از هر گونه تصمیم رییس جمهور اوباما برای انجام اقدامات نظامی بعد از استفاده آشکار ازسلاح کیمیایی، در منطقه جابه جا سازد.

چک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده به خبرنگارانی که در سفر به مالیزیا او را همرایی می کنند، گفت که رییس جمهور اوباما از وزارت دفاع، تقاضا کرده است تا مجموعه یی از گزینه ها را در صورت تصمیم وی به انجام حمله بر حکومت دمشق شده ، پیشکش کند.

تبصره های هیگل پس از ان صورت می گیرد که یک مقام وزارت دفاع گفت که نیرو های بحری حضور خود را دربحیرۀ مدیترانه با کشتی جنگی مجهز با میزایل ها گسترش خواهد داد.

اما در عین زمان، مقامات وزارت دفاع بیان داشتند که قوای بحری هیچگونه دستوری را برای آمادگی برای انجام ماموریت نظامی علیه حکومت اسد تاکنون دریافت نکرده است.

نشرات حکومتی سوریه، مخالفین را متهم به استفاده از سلاح کیمیایی علیه عساکر در تصادمات روز شنبه در منطقه جبار، دمشق میکنند.

این در حالیست که گروه داکتران بدون سرحد میگوید در حملات هفته قبل، ۳۵۵ نفر در اثر مسموم شدن به گاز زهر آگین هلاک شده اند.

این گروه میگوید در سه شفاخانه ای که تحت سرپرستی آن ها در شرق دمشق میباشد در حدود ۳۶۰۰ مریض که عوارض مسمومیت با گاز کشنده را داشتند، در کمتر از سه ساعت به روز چهارشنبه مراجعه کردند.

از جمع این افراد ۳۵۵ فوت کرده اند. اما گروه های صد حکومت میگویند تعداد تلفات جانی بین ۱۳۶ تا ۱۳۰۰ نفر میباشد.


انجلا کین نمایندۀ ارشد ملل متحد برای امور خلع سلاح ، روز شنبه به دمشق مواصلت کرد تا به محل مظنون حمله با سلاح کیمیایی ، دسترسی پیدا کند.

روسیه و چین پس از آن با جامعۀ جهانی پیوسته و تحقیقاتی را در مورد ادعای حمله با گاز زهر آگین در حومۀ دمشق تقاضا کرده اند که رییس جمهور اوباما این گزارش را نگرانی شدید عنوان کرده است.

« ما تا هنوز به جمع آوری معلومات در مورد این رویداد خاص مشغول استیم ، این رویداد بسیار آزار دهنده است.»

آقای اوباما همچنان به شبکۀ خبری سی ان ان گفت که این اندیشه که ایالات متحده فقط میتواند برود و مشکل را در سوریه حل کند ، مبالغه آمیز است.

«ما باید به شکل ستراتیژیک بیاندیشیم که منافع ملی ما در دراز مدت چی خواهد بود.»

چین نیز از تحقیقات ملل متحد در زمینه طرفداری کرده و گفته است که آن کشور قاطعانه با استفادۀ سلاح کیمیایی از سوی هر جناحی که باشد مخالف است.

حکومت آقای اسد به صورت مکرر استفادۀ سلاح کیمیایی را رد کرده و مخالفین را به استفاده از آن در نزدیکی شهر حلب ، در اوآیل سال روان متهم کرده است.

گزارش ها: رویترز و اسوشیدیت پرس
برگردان دری: حفیط آصفی و ژیلا سمیعی
XS
SM
MD
LG