لینک های دسترسی

Breaking News

تقاضای ملل متحدمبنی بر انتظار نتایج گزارش مفتشین


بان کی مون
بان کی مون
رئیس جمهور به این نتیجه رسیده است که حکومت سوریه حمله با سلاح کیمیایی را هفته گذشته در برابر غیر نظامیان انجام داده است، ولی او تا حال در مورد عملیات نظامی تصمیم نگرفته است.
در مصاحبه چهارشنبه با تلویزیون پی بی اس ، اوباما گفت: می خواهد رژیم اسد بداند که بهتراست از سلاح های کیمیایی بار دیگر استفاده نکند.
رئیس جمهور همچنین گفت او باور ندارد که مخالفان رژیم سوریه سلاح های کیمیایی داشته باشند که بتواند صدها نفر از مردم را با استفاده از آن از بین ببرد..
"ما می توانیم رسیدگی های محدود، روش های مناسب را بکار گیریم - نه داخل شدن به جنگ طولانی مدت مثلیکه در عراق صورت گرفت ، ما پیام خود را میفرستیم تا بگوئیم که ازانجام این کار جلوگیری شود زیرا می تواند تاثیر مثبتی بر امنیت ملی ما در دراز مدت داشته باشد، تا سلاح های کیمیایی دوباره بالای غیرنظامیان بی گناه استفاده نشود."
رئیس جمهور اوباما همچنین گفت که با توجه به پشتیبانی سوریه ازگروه های تروریستی در گذشته ، چشم انداز استفاده از سلاح های کیمیایی میتواند متوجه ایالات متحده شود.
آقای اوباما گفت : او مصمم است که دخالت مستقیم نظامی امریکا ، کمکی برای جنگ داخلی سوریه واوضاع کنونی آن نخواهد کرد.
چک هیگل وزیر دفاع امریکا امروز ابراز داشت که ارزیابی در مورد وضعیت در سوریه در حال انجام است، و حمله بر دمشق در صورت اقدام نظامی باید با همکاری های بین المللی انجام پذیرد.
هیگل گفت : "مخالفان رژیم یا ائتلاف ملی سوریه از قدرت های غربی خواستار راه اندازی یک حملۀ تنبیهی علیه حکومت بشار الاسد و ارائه حمایت سیاسی و نظامی واقعی برای متوقف ساختن کشتار مردم شده است. "

بان کی مون سر منشی ملل متحد از قدرت های جهان خواسته است که اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه را تا زمان ختم کار مفتشین معطل کنند. در حالیکه گروه مفتشین ملل متحد به رهبری اییک سلستروم برای روز سوم رهسپار محلات شدند که به نظر میرسد اسلحه کیمیایی استفاده شده باشد، بان کی مون سر منشی ملل متحد میگوید گروه مفتشین اسلحه کیمیایی تا روز جمعه به تحقیقات در سوریه ادامه خواهند داد و به روز شنبه آن کشور را ترک خواهند کرد. سرمنشی ملل متحد گفت: «برای چهار روز به انها اجازه بدهید کار خود را تکمیل کنند، سپس ما یافته ها را توسط گروه کارشناسان بطور علمی تحلیل میکنیم.»


تقاضای ملل متحد مبنی بر انتظار برای نتایج گزارش مفتشین
please wait

No media source currently available

0:00 0:10:04 0:00


صف آرایی غرب برای حمله احتمالی بر سوریه

پنج عضو دایمی شورای امنیت ملل متحددر مورد طرح فیصله نامه بحث میکنند که بر اساس آن شاید حملۀ نظامی بر سوریه اجازه داده شود ، اما ایالات متحده میگوید برای اقدام، منتظر فیصله ملل متحد باقی نمیماند.

فعالیت های نظامی امروز پنجشنبه در پایگاه هوایی ترکیه در حالی دیده شده که چندین جت جنگی و طیاره های باربری از ایستگاه خود پرواز نمودند. پایگاه انزرلک ترکیه یکی از پایگاه های کلیدی برای نیروهای هوایی ایالات متحده امریکا شمرده میشود. آژانس خبرگزاری انترفکس امروز پنجشنبه به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد که روسیه دو کشتی ضد تحت البحری و حامل میزاییل های کروز خود را جهت تقویه حضور نیروهای بحریه اش به شرق مدیترانه فرستاده است.

پلان حمله به رهبری ایالات متحده امریکا مخالفت های شدید را از جانب چین و روسیه بر انگیخته است. انتونی انتونوف معاون وزیر دفاع روسیه از همه جناحها خواسته است که این بحران را به اساس قوانین بین المللی حل نمایند.

راه حل سیاسی
فرانسوا هولاند رئیس جمهور فرانسه میگوید راه حل سیاسی هدف نهایی برای سوریه خواهد بود. رئیس جمهور هولاند که بعد از ملاقات با یکی از رهبران اپوزیسون سوریه به خبرنگاران صحبت میکرد گفت تنها زمانی راه حل سیاسی را جستجو کرده میتوانند که جامعه جهانی به گسترش خشونت که یک مثال ان حمله با اسلحه کیمیایی است به طور موقت توقف دهند.

برتانیه در ملل متحد برای فیصله نامه شورای امنیت ان سازمان پافشاری میکند تا استفاده از قوه را علیه حکومت سوریه اجازه بدهد. ولیم هیگ وزیر خارجه برتانیه گفت: باید به انچه جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت است مقابله شود در غیر ان در اینده به جنایات عظیم تر از این مواجه خواهند شد.

استفاده گاز سرین در سه محل دیگر
سوریه استفاده از اسلحه کیمیایی در جریان حمله هفته گذشته را رد میکند که صدها کشته برجای گذاشت. دمشق از مفتشین ملل متحد خواستار تمدید تحقیقات شان برای بررسی سه نقطه جدید گردیده است ، که گویا اسلحه کیمیایی در آن استعمال شده. فیصل ال مغداد معاون وزارت خارجه سوریه میگوید: «گروه های مسلح دهشت افگن گاز سرین را در این نقاط استفاده کرده اند و این گروهها یگانه کسانی اند که با تشویق امریکا، برتانیه و فرانسه گاز سمی را استفاده کرده اند.»

در حالیکه رهبران جهان در مورد بهترین پاسخ به حکومت سوریه به استفاده احتمالی اسلحه کیمیایی علیه مردمش سرو صدا بر پا کرده اند، پناهندگان سوری در اردن به حمایت از مداخله احتمالی امریکا دست به مظاهره زده اند. غریب شهدا ، تنظیم کننده این مظاهره گفت بشارلاسد از خط سرخ عبور نموده و زمان ان رسیده که جهان به رژیم سوریه پیام قوی فرستد و راکتهای سکات و اسلحه کیمیایی اش تخریب شود. سوریه در استانه سال سوم جنگ داخلی قرار دارد، جنگی که تا کنون بیش از یک صد هزار کشته برجا گذاشته است.
XS
SM
MD
LG