لینک های دسترسی

Breaking News

خطابه اوباما به امریکایی ها در مورد حمله بر سوریه


باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده شب سه شنبه با مردم امریکا در مورد سوریه صحبت کرد و گفت که چرا این موضوع مهم است، و بعد از این چه باید کرد.

آقای اوباما گفت، در طول دو سال گذشته، آنچه که به عنوان یک سلسله اعتراضات مسالمت آمیز علیه رژیم سرکوبگر بشار الاسد آغاز شد به یک جنگ داخلی وحشیانه مبدل شده است. بیش از صد هزار نفر کشته شده اند. میلیون ها نفر از کشور فرار کرده اند. در آن زمان، امریکا با همکاری متحدان خود به ارائه کمک های بشر دوستانه، مساعدت های محدود به مخالفان، و برای شکل دادن به یک راه حل سیاسی کار کرده است.

اما او گفت که از اقدام نظامی در مورد خودداری کرده بود زیرا نمیخواست جنگ داخلی یک کشور دیگر را از طریق زور و خشونت حل کند، به ویژه پس از یک دهه جنگ در عراق و افغانستان.

اما رئیس جمهور ایالات متحده گفت که این وضعیت بتاریخ ۲۱ آگست سال جاری تغیر کرد. حکومت بشار الاسد بیش از یک هزار نفر ، به شمول صدها کودک را با استعمال گاز کیمیایی به کام مرگ کشانید. تصاویر این قتل عام انزجار آمیز است، اجساد مردان، زنان ، و کودکانی که توسط گاز سمی کشته شده بودند در زمین ردیف شده بودند.

دیگران کف در دهان شان، برای نفس کشیدن تلاش میکردند. پدری فرزندان مرده اش را در آغوش کشیده، و با التماس از آنها میخواست که بیدار شوند. در آن شب بسیار بد، جهانیان جزئیات وحشتناک وماهیت وحشتناک از سلاح های کیمیایی را مشاهده کردند. به همین دلیل است که اکثریت مردم استفاده از سلاح کیمیایی را ممنوع اعلام کرده بودند زیرا جنایتی علیه بشریت ، و نقض از قوانین جنگ شمرده میشود.

رئیس جمهور اوباما در بیانیه خود از کشته شدن مردم در طول تاریخ توسط سلاح کیمیایی یاد کرد و استفاده از گاز را جنگ جهانی اول ، که عساکر امریکایی را در اروپا کشت یاد کرد. او از نازی ها یاد کرد که چگونه در هالیکاست مردم را با گاز های سمی کشتند.

آقای اوباما گفت که این سلاح می تواند در یک مقیاس عظیم مردم را به قتل رساند و بین عسکر و یک طفل نوزاد تمایزی قایل نیست. به همین علت او گفت که جهان متمدن یک قرن را صرف کار برای ممنوع قرار دادن این نوع سلاح مصرف کرد، و در سال ۱۹۹۷ ، مجلس سنای ایالات متحده، با اکثریت آرا یک توافق نامه بین المللی منع استفاده از سلاح های کیمیایی را تصویب کرد که در حال حاضر توسط ۱۸۹ کشور جهان امضا شده که نشان دهنده ۹۸ درصد از نفوس جهان میباشد.

نقض قوانین در ۲۱ آگست

رهبر امریکا در بیانیه خود گفت، در ۲۱ آگست، این قوانین اساسی، همراه با حس انسانیت مشترک انسان ها نقض شد. او گفت که هیچ کس نمی تواند بگوید که سلاح کیمیایی در سوریه مورد استفاده قرار نگرفته است. آقای اوباما اظهار داشت که جهانیان از طریق تصاویر ویدویی، و صفحات اجتماعی انترنت، صحنه های تکان دهنده و وحشت ناک از پیامد این حمله را مشاهده کردند.

رئیس جمهور اوباما گفت، علاوه بر این ، آنها می دانند که رژیم الاسد مسئول بود. در روزهای که به۲۱ آگست منتهی میشد، امریکا آگاه است که کارکنان سلاح های کیمیایی الاسد، در نزدیکی محل حمله، گاز سارین را مخلوط کرده و آماده میکردند. آنها به عساکر خود ماسک توزیع کرده بودند. سپس آنها راکت ها را از یک منطقه تحت کنترل حکومت به ۱۱ محله ای که رژیم سعی بر پاکسازی نیروهای مخالفین داشت پرتاپ کردند.

آقای اوباما گفت در مدت کوتاهی راکت ها فرود آمد، گاز سمی گسترش یافت، و شفاخانه ها مملو از زخمی ها و کسانی که در حال مرگ بودند، شد. او گفت آگاه استند که مقام های ارشد در دستگاه نظامی اسد به بررسی نتایج حاصل از این حمله پرداخته و حملات توپخانه خود را به این ساحات تشدید بخشیدند. رئیس جمهور امریکا گفت که نمونه خون و مو از مردم در این محلات موجودیت گاز سارین را نشان داده است.

آقای اوباما گفت زمانیکه یک دیکتاتورها مرتکب جنایت میشود از جهانیان انتظار دارد تا آنرا نادیده گیرد تا اینکه به مرور زمان آن تصاویر وحشتناک از حافظه ها محو شود. اما اتفاقات رخ میدهد. حقایق را نمی توان انکار کرد . اکنون سوال در این است که آیا ایالات متحده امریکا و جامعه بین المللی آماده است تا در مورد آن کاری را انجام دهد.

خطر برای امنیت امریکایی ها

رئیس جمهور امریکا گفت زیرا آنچه بر آن مردم و بر آن کودکان رخ داد نه تنها نقض قوانین بین المللی است، بلکه خطری برای امنیت مردم ما هم میباشد
.
آقای اوباما توضیح داد که در صورت عدم اقدام، رژیم اسد هیچ دلیلی برای عدم استفاده مجدد از سلاح های کیمیایی را نمی ببیند. و با نادیده گرفتن ممنوعیت این سلاح ، دیکتاتور های دیگر هم هیچ دلیلی برای دستیابی به گاز سمی و استفاده از آن را نخواهند دید.
با گذشت زمان ، عساکر ما دوباره با جنگ کیمیایی در میدان جنگ مواجه خواهند شد، و برای سازمان های دهشت افگن دسترسی به این سلاح، و استفاده از آن برای حمله به غیر نظامیان سهلتر خواهد شد.

رئیس جمهور امریکا گفت اگر جنگها فراتر از مرزهای سوریه گسترش یابد، این سلاح می تواند متحدانی مانند ترکیه ، اردن و اسرائیل را تهدید کند. و عدم ایستادگی در برابر استفاده از سلاح کیمیایی، ممنوعیت در برابر دیگر سلاح های کشتار جمعی را صعیف تر خواهد ساخت.

آقای اوباما گفت و متحد اسد ، یعنی ایران را جسور تر خواهد ساخت که آیا از قوانین بین المللی چشم پوشی کرده و یک سلاح هسته ای بسازد و یا ساخت ، و یا یک مسیر صلح آمیز تر را انتخاب کند.

آقای اوباما گفت این جهانی نیست که ما باید قبول کنیم. خطر در این است. و به همین دلیل ، پس از بررسی دقیق ، او مصمم شده که به منفعت امنیت ملی ایالات متحده است که برای پاسخ به استفاده رژیم اسد از سلاح کیمیایی، از طریق حمله نظامی هدفمندانه اقدام کند. هدف از این حمله می تواند استفاده از سلاح کیمیایی را توسط اسد متوقف کرده، توانایی رژیم او را برای استفاده از این سلاح کاهش داده، و به جهانیان روشن سازد که ایالات متحده استفاده از آن را تحمل نمی کند.

حمایت کانگرس

آقای اوباما گفت قضاوت او به عنوان فرمانده کل قوا این است. اما اضافه کرد که در عین زمان او رئیس جمهور قدیمی ترین دیموکراسی مبتنی بر قانون اساسی در جهان است . بنابراین ، حتی اگر قدرت مطلق در منظور کردن حمله نظامی را هم داشته باشد به عقیده او، درست خواهد بود که در غیاب یک تهدید مستقیم و یا قریب الوقوع برای امنیت ملی کشورش، این بحث را به کانگرس واگذار کند.

رئیس جمهور اوباما گفت به اعتقاد او دیموکراسی در کشورش قوی تر خواهد شد زمانی که رئیس جمهور با حمایت از کانگرس عمل می کند . او گفت باور دارد که عملکرد امریکا در خارج از کشور زمانی موثر تر میشود که همه در کنار یگدیگر ایستاده باشند .

رئیس جمهور ایالات متحده گفت پس از یک دهه که بیشتر و بیشتر قدرت جنگ در دست رئیس جمهور قرار گرفته ، و بار رنج ها بیشتر و بیشتر بر روی شانه ها ی عساکر امریکایی قرار داده شده است و در عین زمان نمایندگان مردم از تصمیم گیری های حیاتی در مواقعی که از قوه استفاده میشود، در حاشیه قرار گرفته اند، شکل حقیقی تری را بخود گرفته است
.
آقای اوباما گفت میداند که پس از تلفات شدید در جنگ ها در عراق و افغانستان، مفکوره هرگونه اقدام نظامی، هر چقدر که محدود هم باشد، نزد مردم محبوب نخواهد بود.

او تاکید کرد که چهار و نیم سال را صرف کار برای پایان دادن به جنگ ها کرده است.

عساکر امریکایی را از عراق خارج کرده و نیرو های کشور در حال حال آمدن به خانه های خود از افغانستان میباشند. آقای اوباما گفت میداند که امریکایی ها می خواهند همه در واشنگتن - به خصوص شخص او باید روی ملت سازی در داخل کشور تمرکز کنند، برای مردم شغل ایجاد کرده، کودکان را آموزش داده، طبقه متوسط را رشد دهند.

رئیس جمهور اوباما گفت جای تعجب نیست که شما پرسش های دشواری را مطرح میکنید. او اجازه خواست تا به بعضی از این سوالات عمده که از نمایندگان مردم شنیده است پاسخ دهد. او گفت که نامه های مردم را خوانده است.
XS
SM
MD
LG