لینک های دسترسی

Breaking News

تمویل شبکه های دهشت افگنی توسط قراردادیان افغان


ادعا بر این است که شماری از قراردادهای دولتی ایالات متحدۀ امریکا به شرکت های اعطا شده است که متهم به داشتن ارتباط با گروه های دهشت افگنی، همان گروه های که نیروهای امریکایی را هدف قرار میدهند، میباشند.

با وجود آنکه امریکایی ها هنوز درافغانستان ، هرهفته مورد حمله قرار میگیرند، دولت ایالات متحده سخت تلاش میکند تا دریابد که چه کسی به گروه های حمله کننده کمک کرده مصارف آنها را می پردازد.مقام های امریکایی این را دریافتند که در میان، آنانی که با دهشت افگنان متصل اند و با توجه به فهرست تهیه شده توسط اردوی امریکا ،شماری از آنان شرکت های قراردادی اند که برای حکومت امریکا کار میکنند.
مسؤولین امریکایی می گویند این شرکت ها تا به حال حدود یکصد و پنجاه ملیون دالر پول مالیات دهندگان امریکایی را درطی سالهای متمادی بدست آورده اند.

سناتورجین شاهین ، سناتور نیوهامشر بیان میدارد که به نظر میرسد ایالات متحده مصارف و مخارج طالبان، القاعده ، شبکه حقانی و گروه های را می پردازد که در تلاش کشتن و حمله به سربازان آنان هستند. به گفته وی در میان آنها، یک شرکت ساختمانی سرک سازی نیز شامل است که ایالات متحده می گوید تا حدودی متعلق به یک رهبر شبکۀ حقانی و متهم به حملۀ دوسال قبل به سفارت امریکا می باشد که منجر به کشته شدن شانزده نفر شد.

این شرکت هرگونه رابطه با دهشت افگنان را رد میکند اما اسناد حساس نظامی امریکا که به شبکۀ خبری ای بی سی رسید، نشان میدهد که حدود تقریبا یک تا دو میلیون دالر در هر ماه به مصرف تأمین مالی فعالیت های این گروه رسیده است.

جان سپوکو مفتش ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا در امور بازسازی افغانستان میگوید: از دریافت این مسئله مو بربدنش سیخ میشود. درعین حال، یک تحقیق خبرگزاری ای بی سی نشان میدهد که با وجود درخواست های فرماندهان در این زمینه، همراه با کانگرس و مفتشین ، وکلای وزارت دفاع به طور رسمی جلوگیری از بستن قرارداد با این شرکت ها را رد کرده است.

وزارت دفاع امریکا میگوید شواهد کافی دردسترس نیست

خبرگزاری ای بی سی میگوید وزارت دفاع مصاحبه برنامه ریزی شده را با آنها درین مورد لغو کرد ، پس آنها به پایگاه نظامی فورت بیلوویر رفته و با مقامات آنجا صحبت کردند. یک مقام ارشد از بخش خدمات حقوقی اردوی ایالات متحده در این پایگاه میگوید این یک پرسش در روند استفاده از اطلاعات محرم است که قراردادی ها آنرا نمیتوانند ببینند.

قراردادیان افغان متهم به تمویل دهشت افگنان شدند
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:55 0:00


وین والاس یک مقام از بخش خدمات حقوقی اردوی ایالات متحده گفت: مقررات خاص وجود دارد که باید دنبال شود.
او علاوه کرد که در واقع بدون اجازه نمتیواند به این مصاحبه ادامه دهد.

جان الویس معاون ادارۀ مفتش ویژه ایالات متحده درامور بازسازی افغانستان هفته گذشته به تلویزیون آشنا در پاسخ به این سوال که چرا سیگار گزارش های خود را به مطبوعات می سپارد؟ و بعدا یافته های خود را به کانگرس و ادارات دیگر گزارش می دهد.

این درحالیست که اردوی ایالات متحده در گذشته این را رد کرده است که مانع گرفتن روند قرارداد حدود چهل و سه شرکت قراردادی شود که از ایالات متحده قرارداد حاصل می کرده اند. بر اساس گزارش سیگار یا دفتر مفتش ویژه برای بازسازی افغانستان، این چهل و سه شرکت قرار دادی گویا به گونۀ طالبان، و دیگر گروه های دشمن ایالات متحده را حمایت می کنند. بر اساس یک گزارش رویترز، که در گذشته نشر شده، در آن یک سخنگوی اردوی ایالات متحده گفته است که اسناد و شواهد گزارش سیگار، بر اساس گفته های منابع نا معلوم و تحقیقات وزارت خارجه بوده و برای منع قرار دادن شرکت های یاد شده از دسترسی به قراردادهای ایالات متحده کافی نبوده است.
XS
SM
MD
LG