لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما:معامله ایران با شش قدرت غرب بی نتیجه میماند


Obama
Obama
بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا می گوید به دنبال از سرگیری دور دوم مذاکرات بر سر برنامۀ هسته یی ایران، که قرار است امروز در ژنیو برگزار شود، ممکن شش قدرت غرب با ایران به معاملۀ دست نیابند.

آقای اوباما در یک همایشی که از سوی روزنامه وال استریت ژورنال به روز سه شنبه راه اندازی شده بود در مورد وضعیت و چگونگی مذاکرات، گفت وی از یک گروه از سناتور ها و اعضای کلیدی مجلس سنا خواستار به تعویق انداختن وضع تحریم های بیشتر بر تهران شده است.

"بسیار مهم است صبرنمود تا دیده شود که جمهوری اسلامی ایران درمورد رسیدن به توافق با غرب جدی است یا خیر."

آنچه ما به هر دو اسرائیل و اعضای کانگرس در اینجا ، به جامعه جهانی، و همچنان به ایرانیان توصیه میکنیم این است که اجازه دهید پیشنهادی را که در شش ماه آینده ما این مسئله را با آن میتوانیم به شکل دیپلوماتیک و با حفظ معیار های تعزیرات ضروری حل و فصل شود ، آزمایش کنیم و من به عنوان رئیس جمهورایالات متحده ، همه گزینه ها را که منظور آن جلوگیری از ساخت سلاح های اتمی باشد رویدست دارم. من فکر می کنم که این یک آزمون است که ارزش انجام دادن را دارد."

باب کراکر سناتور جمهوری خواه به خبرنگاران گفت رئیس جمهور اوباما دردیدار با قانونگذاران خواستار آن شد تا آنها عدم وضع هر گونه تحریم های جدید را تا بازگشت از تعطیلات روز شکرگزاری ایالات متحده در هفته آینده رعایت نمایند.

"من فکر می کنم خصوصیت معامله موقت چیزی است که باردیگر من درمورد برخی ازآن ها سوالات بیشتر دارم و قصد دارم با کری وزیر خارجۀ ایالات متحده و دیگران در مورد آن طی چند روز آینده صحبت نمایم . اما این جلسه اهمیت داشت و به نظر من این جلسه باعث درک بیشتری از آنچه شد که روی میز مذاکره قرار دارد."

اصرار برغنی سازی یورانیم درایران
وزیر خارجه ایران در یک تصویر ویدیویی که در یوتیوپ انتشار یافته به روز سه شنبه مکررا گفته است که غنی سازی یورانیم حق مسلم تهران است.

برخی از تحلیلگران غربی بیانیه ای ظریف را امتیاز قابل توجهی خوانده اند که نشاندهندۀ تعهد ایران برای حل و فصل مناقشه بیش از یک دهه طولانی روی برنامه اتمی آن است.
ایالات متحده ، بریتانیا ، چین، فرانسه، روسیه و آلمان ، در حال فشار آوردن بر ایران برای جلوگیری از فعالیت های غنی سازی یورانیم آن کشور اند. ، در حالی که ایران در پی رهایی از تعزیرات شدید بین المللی می باشد که به اقتصاد آن آسیب رسانده است .

وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرده است که پیشرفت های قابل ملاحظه می تواند در دور جدیدی از مذاکرات هسته ای در ژنیو صورت گیرد. اما او ابراز میدارد که پیشرفت این مذاکرت بستگی به آنچه دارد که تهران آنرا قدم های مساویانه و برابر میخواند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه می گوید:"هر احتمال برای رسیدن به موفقیت در مذاکرات کشورش با پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان ، یا پنج کشور عضو جمع یک ، وجود دارد."

وی همچنان اضافه نمود:"من مایل به پذیرفتن پیشرفت جدی به جای توافقنامه هستم، اما مطمئنم که با اراده سیاسی لازم ، ما می توانیم پیش برویم و حتی به یک توافق برسیم."

ایالات متحده و متحدانش بر این باورند که ایران در حال کار روی ساخت سلاح های هسته ای است . ایران اصرار دارد برنامه های آن برای مرام های صلح آمیزاست .

اوباما: ممکن شش قدرت غرب در ژنیو با ایران به معامله دست نیابند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:51 0:00
در بیانیه ای ویدیویی منتشر شدۀ دیروزسه شنبه ، ظریف گفت : انرژی هسته ای ایران در عوض اینکه به دیگران درمورد آن اجازه تصمیم گیری بدهد ، آنکشور را به سوی کنترول مسیرو سرنوشت خود آن سوق میدهد.

ظریف علاوه نمود که هیچ قدرت نمی تواند سرنوشت دیگران را تعیین کند و اصرار نمود که غنی سازی یورانیم حق ایران است. اما سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار نظر نمود که هر گونه توافق در ژنیو تقاضای امتیازاتی از ایران میکند.

شش قدرت جهانی به دنبال متقاعد ساختن ایران در جلوگیری از فعالیت های غنی سازی آن است. ایران در پی رهایی از تحریم های بین المللی است که به اقتصاد آن صدمه وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG