لینک های دسترسی

Breaking News

موافقه ایران در ژنیو برای سوریه به چه معناست.



آیا معاملۀ ایران با قدرت های جهان روی برنامۀ هسته یی آن کشور، میتواند زمینه ساز صلح و امنیت در سوریه شود. ایران، حامی اصلی حمله نظامیان سوریه بر مخالفان حکومت است و اظهار داشته که از نفوذ خود بر حکومت بشارالاسد، در مذاکرات صلح ژنیو کار خواهد گرفت.

حسین امیر عبدالله یی معین وزارت خارجه ایران میگوید در موضوع سوریه، ایران باید مستثنا قرار داده نشود. وی اضافه کرد بدون شک ایران در حل سیاسی بحران سوریه نقش فعال و سازنده را ایفا خواهد کرد. جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا میگوید ایران انتخاب کرده که به کشورهای منطقه بپیوندد و نخستین گام مهم را در ایفای یک نقش بیشتر سازنده در منطقه بردارد. اقای کری میگوید که باید بگویم که گزینه های ایران مانع مهم و نگرانی های امنیتی گسترده را برای دوستان ما، برای اسراییل، کشور های خلیج و دیگران در منطقه ایجاد کرده بود. واضحاً انها گزینه های خاصی اتخا کرده اند که از نظر ثبات در منطقه به شدت و عمیقاً نگران کننده بود.

وزیر خارجه ایالات متحده برای صحبت با وزیر خارجه برتانیه در مورد اینکه چگونه مخالفین بشار الاسد را میتوان در شکل یک حکومت انتقالی کمک کرد به لندن امده است. سازمان ملل متحد میگوید کنفرانس صلح سوریه که از دیر زمانی به تعلیق افتاده است به تاریخ ٢٢ ماه جنوری در ژینو اغاز خواهد شد. در حالیکه ائتلاف عمده مخالفین میگویند در این مذاکرات سهم خواهند گرفت اما هر نوع نقش بشار الاسد را رد میکنند.

از سوی دیگر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران توافق آنکشور با قدرت های جهان را ستوده و تأکید کرد که جهان حق غنی سازی یورانیم ایران را به رسمیت شناخته است. اقای روحانی بیان داشت که در متن این توافقنامه حق غنی سازی یورانیم ایران به رسمیت شناخته شده است.

واکنش به نتیجه نشست ژنیو روی موضوع ذروی ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:21 0:00


اما جان کری وزیر خارجه ایالات متحده امریکا تعبیر ایران را از این توافقنامه رد کرده گفت که هیج حق برای غنی سازی وجود ندارد. در عین حال، بنیامین نتنیاهو صدراعظم اسراییل توافق ایران را به شدت مورد انتقاد قرار داده و این توافق را یک اشتباه تاریخی خواند.

نتن یاهو اضافه کرد که سراییل دوستان و متحدین فراوانی دارد اما زمانیکه انها اشتباه را مرتکب میشوند، این وظیفه اوست که به طور اشکار انرا ابراز کند. وی افزود که دفاع از یگانه کشور یهودی مسولیت او میباشد.

این در حالیست که رئیس جمهوراوباما شام دیروز طی تماس تیلفونی با صدراعظم اسراییل بر تعهد قاطع امریکا از اسراییل تاکید کرد.
XS
SM
MD
LG