لینک های دسترسی

Breaking News

نظری به رویداد های یکساله درافغانستان


برای بیشتر از یک دهه جنگ در افغانستان، یک سال حساس و دشوار دیگر در راه است. سال دو هزار و چهارده که سال خروج کامل عساکر محاربوی بین المللی و کاهش پول امداد، اقتصاد ضعیف، مقابله شورشیان و انتخابات برای رئیس جمهور تازه است.
در ماه اپریل، سال دو هزار و چهارده، اولین حکومت در افغانستان از زمان سقوط رژیم طالبان توسط ایالات متحده شکل خواهد گرفت که حامد کرزی ریاست جمهوری انرا بر عهده نخواهد داشت.
رئیس جمهور کرزی که یک متحد قابل اعتماد ایالات متحده بشمار میرود باید قدرت را به یک رهبر که پیش بینی هویت او غیر ممکن است سوق دهد، در حالیکه کرزی با متحدین خارجی و داخلی خود با مشکلات مواجه است.

اقای کرزی، به نمادی از تداوم در افغانستان مبدل شده است. این در حالیست که جوانان افغان در شهر های مزدحم بزرگ شده اند، انتظارات بیشتری را از یک اینده بهتر دارند.

کیت کلارک تحلیل گر امور بیان میدارد که رقابت های شدید بر سر قدرت در این کشور مملو از تنش (بی قانون گفته نشود بهتر خواهد بود) به معنای این است که انتخابات سال اینده ازاد و شفاف نخواهد بود.

همچنان سوال سرنوشت عساکر امریکایی در افغانستان نیز مطرح است، در اوایل ماه دسمبر اقای کرزی امضای موافقتنامه دوجانبه امنیتی را رد کرد که در ان اموزش، همکاری و تجهیز قوای افغان شامل است.

اقای کرزی به تصمیم سران در جرگه مشورتی روی این موافقتنامه بی اعتنایی کرد و بیان داشت که این موافقنامه باید بعد از انتخابات که صلح و ثبات در ان کشور تامین میگردد، امضا شود. ولی پروسه مصالحه با طالبان به دستاوردی نائل نیامده در حالیکه این گروه این موافقتنامه امنینی را رد کردند.

عبدالحکیم مجاهد، عضو سابق گروه طالبان و عضو شورای عالی صلح افغانستان معتقد است که بدون موافقه با طالبان، خطر بازگشت آنها به کشور هنوز محسوس است.


قوای امنیتی افغان بشکل روز افزون مسولیت ها را در سرتاسر ان کشور بر عهده میگیرند در حالیکه رقم تلفات انها بالاست، در ماه جولای سال دو هزار و سیزده گزارش پنتاگان یا وزارت دفاع حاکی بود که در ماه مارچ امسال، تعداد تلفات قوای افغان به سیصد تن در ماه رسید، در حالیکه این ماه اغاز سنتی فصل جنگ طالبان محسوب میگردد.

حمیدالله فاروقی وزیر سابق بیان داشت که قوای ملی بعد از سال دو هزار و چهارده به کمک گسترده نیاز دارند. این در حالیست که صبر بین المللی با اقای کرزی رو به اختتام نهاده است و اگر واشنگتن تمام قوای خود را خارج سازد و هشت میلیارد دالر کمک را قطع کند، تحلیل گران هشدار میهدند که افغانستان به سمت اینده دشواری در حرکت خواهد بود.
نظری به رویداد های یکساله درافغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00

گزارش از شرن بین خبرنگار صدای امریکا
گرداننده به دری: لینا روزبه
XS
SM
MD
LG