لینک های دسترسی

Breaking News

نشست پنج جانبه مبارزه با مواد مخدر در کابل


همزمان با نشست پنج جانبهء مبارزه با مواد مخدر در کابل، وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان هشدار می دهد که درآمدهای غیرقانونی مواد مخدر، سبب گسترش بی ثباتی، تضعیف پایه های نظام و قربانی شدن صدها نظامی افغانستان شده است.

در همین حال، ایران نیز هشدار می دهد که روابط میان قاچاقبران و تروریستان در حال گسترش است و این گسترش روابط سبب شده است که منطقه جغرافیایی کشور های عضو نشست پنج جانبه به شدت زیر تهدید قرار بگیرند.

افغانستان، ایران، تاجکستان، پاکستان و روسیه اعضای نشست پنج جانبهء مبارزه با مواد مخدر هستند.

این نشست همه ساله برای مرور دستآوردهای سال گذشته و ایجاد نقشه ‌ سال آینده برگذار میشود. اما این بار این نشست در نبود نماینده پاکستان تدویر یافته است و شرکت کننده گان بر گسترش همکاری ها در زمینه‌ شریک ساختن اطلاعات استخباراتی برای بازداشت قاچاقبران و ایجاد یک واحد مشترک مبارزه با مواد مخدر، تاکید دارند.

سلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر می گوید که افغانستان بیشتر از هر کشور دیگر، از کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر آسیب می بیند" در دوهزارو پانزده میلادی، کشت کوکنار را از ۲۲۳ هزار هکتار زمین به ۱۸۳ هزار هکتار زمین محدود ساخته شد که یک کاهش ۱۹ درصدی را نشان می دهد. همزمان با این، ۳۱۱ تن مواد مخدر کشف و ضبط شد و سه هزار متهم بازداشت گردید."

اما، ایران از گسترش روابط میان قاچاقبران و تروریستان هشدار می دهد که تمامی منطقهء کشورهای عضو نشست پنج جانبه را تهدید می کند.

مقام های ارشد ایران، روسیه و تاجکستان می گویند که با مواد مخدر باید به شکل منطقه یی مبارزه صورت بگیرد، زیرا تجربه ها نشان داده است که مبارزه با این پدیده در سطح ملی، نتیجهء‌ مطلوب نمی دهد.

در همین حال، تاجکستان می گوید که همکاری های مرزی با افغانستان، در کاهش قاچاق مواد مخدر و مهار فعالیت های داعش، موثر بوده است.

افغانستان با سه میلیون معتاد، بیشترین آسیب را از مواد مخدر دیده است. جدا، از اینکه تروریستان نیز از پول مواد مخدر بخشی از نیازمندی های شان را تمویل می کنند و سبب گسترش جنگ شده اند.

به همین دلیل، بیشترین تاکید دولت افغانستان بر گسترش همکاری های منطقه یی برای نابودی مواد مخدر است.

گزارش حسیب مودودی

XS
SM
MD
LG