لینک های دسترسی

Breaking News

استراتیژی پنج سالۀ خودکفایی برق افغانستان تهیه شد


قرار است در بخش تولید برق در افغانستان شش میلیارد دالر سرمایه گذاری شود
قرار است در بخش تولید برق در افغانستان شش میلیارد دالر سرمایه گذاری شود

علی احمد عثمانی وزیر انرژی و آب افغانستان گفت که این وزارت، ستراتیژی پنج سالۀ خودکفایی برق این کشور را تهیه کرده است.

آقای عثمانی که در نشست "بررسی وضعیت کمی و کیفی آب آشامیدنی و معیشتی در شهر کابل" صحبت می‌کرد، گفت که فراهم‌نمودن انرژی با کیفیت بهتر، متداوم و وضعیت مطمین هدف این استراتیژی است.

او افزود که ستراتیژی پنج سالۀ خودکفایی برق افغانستان دارای سه بخش است "در لین اول دو موضوع برای ما مهم، حیاتی و اساسی است، یک ایجاد زیرساخت‌های لازم در بخش برق، دوم تولید انرژی برق از منابع داخلی که بحث خودکفایی را در همین بخش مطرح کرده ایم".

به گفتۀ وی، اقتصاد انرژی بخش دوم این ستراتیژی را در بر می‌گیرد که به انرژی به عنوان یک کالای تجارتی – که قابل خرید و فروش است – دیده شود تا زمینۀ رقابت برای سرمایه‌گذاری‌های خصوصی فراهم گردد.

وزیر انرژی و آب افغانستان افزود، بحث تجارت بین‌المللی برق که پروژه‌های متعددی روی دست است، نیز شامل بخش دوم ستراتیژی پنج سالۀ خودکفایی برق این کشور است.

او افزود "بخش نهایی پلان، بحث پایداری انرژی است. مسایل و ضرورت‌های جهانی که در این بخش به عهدۀ ما گذاشته شده است، مثل استفاده از انرژی پاک، یکی از محورها است و محور دوم مؤثریت است".

افغانستان در نظر دارد که برای خودکفایی انرژی و تولید دوهزار میگاوات برق، شش میلیارد دالر سرمایه‌گذاری کند و ارقام وزارت انرژی و آب افغاستان نشان می‌دهد که سکتور خصوصی بیش از ۷۰۰ میلیون دالر در بخش تولید انرژی سرمایه‌گذاری کرده است.

XS
SM
MD
LG