لینک های دسترسی

Breaking News

فتوای علمای افغان: حملات انتحاری حرام و جنگ کنونی ناروا است


حدود دو هزار عالم دینی افغان نشستی را در شهر کابل برگزار کردند
حدود دو هزار عالم دینی افغان نشستی را در شهر کابل برگزار کردند

حدود دو هزار عالم دینی در کابل با اتفاق آرا فتوایی را صادر کردند که بر اساس آن جنگ کنونی را از لحاظ دینی ناورا و نامشروع خوانده و از طرف‌های درگیر خواستند تا به جنگ پایان ببخشند.

عالمان دینی افغانستان که روز دوشنبه در خیمۀ لویه جرگه در پوهنتون پولی‌تخنیک جمع شده بودند، در روشنی نصوص شرعی متفقاً فتوایی را صادر کردند که در آن حملات انتحاری و انفجاری طالبان را در تضاد با دین دانستند.

در این فتوای علمای دینی آمده است که جنگ جاری در افغانستان، هیچ گونه صبغۀ دینی و شرعی ندارد و همین جنگ، زمینۀ مداخلۀ بیگانگان را فراهم می‌کند.

بر اساس گزارش ملل متحد، در سه ماه نخست سال روان میلادی ۲۳۶ غیرنظامی افغان در جنگ کشته و ۵۱۵ نفر دیگر زخمی شده است که ۳۳ درصد تلفات ناشی از حملات انتحاری طالبان و سایر گروه های مخالف دولت افغانستان بوده است.

متن دری این فتوا را حجت‌الاسلام والمسلمین خدابخش محسنی، یکی از علمای دین قرائت کرد: "در اسلام انتحار و انفجار هیچ نوع اساس شرعی ندارد، پس به همین دلیل تمام حملات انتحاری، ترور قطاع‌الطریقی و هراس‌افگنی به صورت قطعی حرام می‌باشد، ارتکاب، تمویل و مساعدت آنها ناروا و غیر شرعی می‌باشد".

علمای دینی، در این فتوا از طالبان خواسته اند که صلح کنند. در فتوا آمده است که حکومت و طالبان باید به مذاکرات صلح حاضر شوند و به این "مصیبت" نقطه پایان بگذارند.

در نخستین بند این فتوا نیز گفته شده است: "مبارزه مسلحانه و انجام سایر اعمال تحت نام جهاد در مقابل جمهوری اسلامی افغانستان که ۹۹ فیصد مردم آن مسلمان است و قانون اساسی آن نیز در سطح منطقه از همه بیشتر اسلامی می‌باشد، هیچگونه جواز شرعی ندارد. بر اساس نصوص دينی حکم جهاد تنها صلاحيت دولت اسلام (حاکم مسلمان) است".

این فتوا که متن طولانی دارد، در هفت نکته اساسی فشرده شده است.

این فتوا، ترویج هرگونه مفاسد دینی و اخلاقی و در مجموع آن کارکردهایی را که خلاف اساسات دینی است، مردود دانسته و بر جلوگیری آن تأکید کرده است.

این علمای دینی، در نشست شان تعصب، نفاق قومی و زبانی را مغایر با اساسات شرعی خواندند.

علمای افغان در این فتوای شان از آن شمار افراد، نهادها، گروه‌ها و کشورهایی که در مسایل افغانستان دخیل اند و عاملان طویل‌شدن جنگ دانسته می‌شوند، نیز خواسته اند که سبب نفاق و کشتار افغان‌ها نشوند.

این کنفرانس علمای دینی، به ابتکار وزارت ارشاد، حج و اوقاف با همکاری عالمان دین، برای یک روز در کابل به منظور بررسی صلح، جنگ و خشونت از نظر ارشادات دینی دایر شده بود.

حکومت افغانستان برای رسیدن به صلح، اخیراً دیدار و گفتگوها را با علما بیشتر ساخته است.

پیش از این علمای دینی افغانستان، پاکستان و اندونیزیا در جاکارتا نیز جنگ جاری افغانستان را ناروا خوانده بودند.

قرار است که در ماه جولای نشست دیگری از علمای دینی زیر چتر "کنفرانس اسلامی" برای صلح افغانستان نیز دایر شود.

XS
SM
MD
LG