لینک های دسترسی

Breaking News

درگذشت رابرت موگابی؛ قهرمان استقلال یا حاکم مستبد؟


رابرت موگابی، ۳۷ سال بر زیمبابوی حاکمیت کرد
رابرت موگابی، ۳۷ سال بر زیمبابوی حاکمیت کرد

رابرت موگابی که برای ۳۷ سال بر زیمبابوی حاکمیت کرد، به عمر ۹۵ سالگی درگذشته است. اما میراثی که او به عنوان نخستین رییس جمهور برای این کشور افریقای جنوبی از خود برجا گذاشت، طرفداران و مخالفان فراوانی دارد.

در حالی که عده‌ای از او به عنوان قهرمان یاد می‌کنند، عده‌ای دیگر باور دارند که او با تقلب‌های انتخاباتی و ویران کردن اقتصاد زیمبابوی حاکمیت توام با ترس و وحشت خود را بر مردم تمدید کرد.

زمانی که جوان بود، رهبری یک تحریک نظامی را بدست گرفت که در نهایت به کسب استقلال زیمبابوی منجر شد. در آن وقت، چه در داخل و چه هم در بیرون از کشورش، به عنوان "قهرمان استقلال" شهرت یافت.

پس از آن، در تشویق مردم زیبمابوی برای آشتی ملی بدنبال چندین سال جنگ داخلی در کشورش، نقش بازی کرد. هم‌چنین در اوایل قدرت خود، اصلاحات فراوانی را در سیستم آموزشی و صحی زیمبابوی ایجاد کرد که به شدت مورد حمایت قرار گرفت.

ولی با ادامۀ قدرت، به تدریج از تحمل‌اش نسبت به مخالفان سیاسی او کاسته شد و به سرکوب افرادی که با نظام او مخالفت داشتند، آغاز کرد. در همین سال‌ها، با اتهامات جدی نقض حقوق بشر، سرکوب و تقلب انتخاباتی مواجه شد.

با این حال، آقای موگابی در مصاحبه‌ای که در سال ۲۰۱۸ با صدای امریکا داشت، از خود در برابر این اتهامات دفاع کرد.

او گفت: "در جریان آن سال‌ها، همیشه، تلاش من بازگشت به قانون‌گرایی، و بازگرداندن آزادی برای مردم ما بوده و ایجاد محیطی که مردم ما بتوانند در آن آزادانه زندگی کنند."

پس از آنکه آقای موگابی به علت کهن‌سالی قادر به ادامۀ حاکمیت خود نبود، همسر او – زنی که از محبوبیت فراوانی در بین مردم برخوردار نبود – تلاش کرد جانشین او شود.

اما اردوی زیمبابوی کنترول ادارات دولتی را بدست گرفته و آقای موگابی را در سال ۲۰۱۷ مجبور به کنار رفتن از قدرت کرد. ایمرسن منانگاگوا، معاون آقای موگابی قدرت را بدست گرفت.

آقای منانگاگوا که سال‌های زیادی به عنوان معاون آقای موگابی کار کرده بود، از به محاکمه کشاندن او خودداری کرد و گفت: "او (رابرت موگابی) بنیانگذار زیمبابوی است، او بنیانگذار زیمبابوی آزاد ما است."

با مرگ آقای موگابی، زندگی آدمی به پایان رسید که نامش برای سال‌های طولانی، با زیمبابوی گره خورده بود.

XS
SM
MD
LG