لینک های دسترسی

Breaking News

جنرال سودانی: انحلال حکومت انتقالی برای 'جلوگیری از جنگ داخلی ضروری' بود


جنرال عبدالفتاح البرهان، نظامی ارشد سودان، روز سه شنبه ۲۶ اکتوبر در جریان یک کنفرانس خبری در خرطوم، پایتخت آن کشور
جنرال عبدالفتاح البرهان، نظامی ارشد سودان، روز سه شنبه ۲۶ اکتوبر در جریان یک کنفرانس خبری در خرطوم، پایتخت آن کشور

جنرال عبدالفتاح البرهان، نظامی ارشد سودان، گفته است که انحلال حکومت انتقالی در آن کشور یک اقدام "ضروری'' بود تا از جنگ داخلی جلوگیری شود.

آقای البرهان روز سه شنبه ۲۶ اکتوبر (چهارم عقرب) در سخنرانی تلویزیونی‌اش گفت که "تمام کشور به خاطر اختلافات سیاسی در بن بست قرار داشت. تجربه دو سال گذشته ثابت کرده است که مشارکت نیروهای سیاسی در دورهٔ انتقالی ناقص است و به تضاد‌ها دامن می زند."

در همین حال، دفتر این جنزال نظامی روز سه شنبه با نشر اعلامیه‌ای گفته است که عبدالله حمدوک، صدراعظم مخلوع آن کشور که روز دوشنبه توقیف شده بود، ناوقت سه شنبه اجازه یافت به خانه‌اش برگردد، اما زیر "نظارت نزدیک" قرار دارد.

جنرال البرهان همچنین تایید کرد که شماری از وزیران و سیاستمداران آن کشور نیز دستگیر شده اند. به گفته‌ای آقای البرهان، شماری از افراد دستگیر شده به اتهام تمرد از اردوی آن کشور محاکمه خواهند شد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه‌ ایالات متحده، با نشر اعلامیه‌ای از آزادی آقای حمدوک استقبال کرده و پس از رهایی از توقیف، با صدراعظم مخلوع سودان صحبت نیز کرده است. آقای بلینکن بار دیگر از نظامیان سودانی خواست تا همه رهبران غیر نظامی را از توقیف آزاد کنند.

پس از انحلال حکومت انتقالی در سودان، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه شنبه طی نشستی در مورد اوضاع سودان صحبت کردند. ایالات متحده، بریتانیا، استونیا، فرانسه، ایرلند و ناروی، خواهان نشست در مورد وضعیت سودان شده بودند.

قبل از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، اعضای این شورا بار دیگر موقف کشور‌های خود را تکرار کردند و اقدام نظامیان سودانی را کودتای نظامی خواندند و خواهان پایان خشونت علیه معترضان ضد کودتا شدند.

جنرال البرهان روز دوشنبه وضعیت اضطراری سراسری را در آن کشور اعلام کرد و از پایان یک شورای مشترک غیرنظامی و نظامی که در جریان دو سال گذشته سودان را اداره می‌کرد، خبر داد.

این جنرال نظامی،‌گفت که این شورا و حکومت را به دلیلی منحل کرده است که جدال میان اعضای آن جریان داشت و به گفتهٔ وی جدال های سیاسی، امنیت کشور را تهدید می کرد.

شورای حاکمیت سودان در ماه آگست ۲۰۱۹ میلادی پس از تظاهرات گسترده بر ضد عمر البشیر، رییس جمهور پیشین سودان و کنارگیری وی از قدرت، ایجاد شد که اعضای آنرا نظامیان و غیر نظامیان تشکیل می داد.

آقای البرهان تعهد کرده است که پس از برگزاری انتخابات،‌ قدرت را در جولای ۲۰۲۳ میلادی به غیر نظامیان انتقال خواهد داد.

با وجود رهایی عبدالله حمدوک، صدراعظم مخلوع از توقیف، تظاهرات مردمی روز سه شنبه نیز در جاده‌های خرطوم، پایتخت سودان، ادامه داشت.

کمیته‌ٔ داکتران سودان گفته است که در اثر گلوله‌باری قوای امنیتی، دست کم چهار معترض کشته شده و دست کم ۸۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

واکنش های بین المللی

انتونیو گوتیرش، سرمنشی سازمان ملل متحد،‌ اتحادیه‌ای افریقا و لیگ عرب روز دوشنبه نسبت به تحولات در سودان ابراز نگرانی و ناامیدی کردند و از این کشور خواستند تا در مسیر حاکمیت غیر نظامی باقی بماند.

آقای گوتیرش همچنین نگرانی خود را در مورد افزایش کودتا‌ها در سراسر جهان بیان کرد و گفت که "ما شاهد چند برابر شدن کودتا‌ها در سراسر جهان استیم که در نتیجه شکاف‌های قوی وابسته به جغرافیای سیاسی رخ داده است."

به گفته‌ای سرمنشی ملل متحد،‌ در سال جاری کودتا در میانمار و کشور‌های افریقایی از جمله نایجر، چاد، مالی و گینی به وقوع پیوست.

آقای گوتیرش روز سه شنبه به خبرنگاران گفت که "مشکلات" در شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اتخاذ اقدام قوی در برابر کودتا ها موجب ایجاد فضای شده است که برخی از رهبران نظامی "احساس کنند هر آنچه بخواهند انجام بدهند،‌ می توانند با مصوونیت کامل از مجازات" آنرا انجام بدهند.

آقای گوتیرش گفت:‌"تقاضای من به خصوص از قدرت‌های بزرگ این است که برای اتحاد شورای امنیت کنار هم بیایند تا اطمینان حاصل شود که در برابر همه گیری کودتا‌ها [اقدامات] بازدارندهٔ موثر وجود داشته باشد."

قصر سفید نیز گفته است که از وضعیت پیش آمده در سودان نگران است و وزارت خارجه‌ امریکا کمک ۷۰۰ میلیون دالری را برای این کشور به حالت تعلیق در آورده است.

XS
SM
MD
LG